Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/13623
Title: Зарубіжна методика формування громадянських вмінь
Other Titles: Foreign technique of civil skill’s forming
Authors: Кузьменко, Олександр Васильович
Решетняк, Наталя Борисівна
Keywords: зарубіжна педагогіка; навички критичного мислення; дослідницькі вміння; свідомий громадянин; method of formation; civic skills; foreign education; research skills; conscientious citizen
Issue Date: 2014
Publisher: НТУ "ХПІ"
Citation: Кузьменко О. В. Зарубіжна методика формування громадянських вмінь / О. В. Кузьменко, Н. Б. Решетняк // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Темат. вип. : Актуальні проблеми розвитку українського суспільства. – Харків : НТУ "ХПІ". – 2014. – № 63 (1105). – С. 22-29.
Abstract: У статті викладено методику формування громадянських вмінь в учнів старших класів середніх шкіл США. Обґрунтовується доцільність її використання в школах і вищих навчальних закладах України. Аналізуються дидактичні та методичні аспекти формування в учнів двадцяти чотирьох вмінь свідомого компетентного громадянина, що поділяються на три види: суто громадянські, дослідницькі і навички критичного мислення. Кожна група вмінь містить вісім узагальнених дій, якими суб’єкти навчально-пізнавальної діяльності повинні усвідомлено володіти. Зазначена методика формування громадянських вмінь описана у підручнику з громадянознавства, що застосовується у старших класах сучасних американських шкіл.
The article describes methods of forming civic skills in the upper grades of secondary schools in the United States of America. The authors prove the feasibility of using this technique at secondary schools and higher educational institutions of Ukraine. The authors also analyze the didactic and methodological aspects of the process of teaching the skills of conscious competent citizen. These skills are divided into three types: civic skills, research skills and the ability of critical thinking. Each group of theses kills includes eight generalized actions which learners must consciously use. The authors analyze the learning technique described in the American textbook on civic education. The American teachers use this textbook at the senior grades of high school. The authors formulate the conditions of successful using of the technique. Conditions of such effective work: the accounting of age and specific features of pupils, their effective business communication, positive motivation of educational activity and creation of problem situations on the lessons.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/13623
Appears in Collections:Вісник № 63
Кафедра "Загальна економічна теорія"
Кафедра "Право"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_HPI_2014_63_Kuzmenko_Zarubizhna.pdf260,65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.