Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/14000
Title: Обгрунтування нецінового й логістичного факторів конкурентоспроможності продукції в мінливому конкурентному середовищ
Other Titles: Substantiation non-cost and logistical factors of competitiveness of production in a changing competitive environment
Authors: Віхляєва, Світлана Іванівна
Сікєтіна, Наталія Геннадіївна
Keywords: конкуренція; економічна ефективність; діяльність підприємства; нецінові фактори; логістичні фактори; competition; economic efficiency; competitiveness of products; price factors; logistic factors
Issue Date: 2014
Publisher: НТУ "ХПІ"
Citation: Віхляєва С. І. Обгрунтування нецінового й логістичного факторів конкурентоспроможності продукції в мінливому конкурентному середовищ / С. І. Віхляєва, Н. Г. Сікєтіна // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Темат. вип. : Технiчний прогрес та ефективнiсть виробництва. – Харків : НТУ "ХПІ". – 2014. – № 65 (1107). – С. 146-151.
Abstract: У статті розглянуто напрямки забезпечення конкурентоспроможності продукції машинобудівних підприємств на основі підвищення точності її оцінки завдяки охопленню більшої кількості факторів, які діють в умовах мінливого конкурентного середовища для побудови моделі комплексного показника конкурентоспроможності продукції. Зроблено висновки про необхідність врахування при оцінці конкурентоспроможності продукції не тільки вимоги споживача до її ціни та якості, але й нецінових та логістичних факторів, від яких значною мірою залежить економічна ефективність діяльності підприємства.
In the article the directions of ompetitiveness of the products of machine-building enterprises on the basis of improving the accuracy of its evaluation by reaching a larger number of factors in the changing competitive environment to build the model of the complex index of production’s competitiveness. The notion of such factors of competitiveness of products as «non-price competitiveness», «logistics competitiveness» was made. Non-price competitiveness of the products identified six main components - the image of the enterprise (product), before - and after sales services of the company, the differentiation of the product segments of the market, the susceptibility of the enterprise for innovation, the innovative character of differentiation that allows affecting change in the level of competitiveness of products in general. Logistics competitiveness is defined as a set of actions to improve economic efficiency in procurement, transport, warehousing and distribution activities of the company aimed at. Conclusions about the need to take into account when assessing the competitiveness of not only the demands of the consumer with its price and quality, but also non-price and logistic factors was made.
ORCID: orcid.org/0000-0003-2452-1997
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/14000
Appears in Collections:Вісник № 65
Кафедра "Економічний аналіз і облік"
Кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_HPI_2014_65_Vikhliaieva_Obhruntuvannia.pdf295,17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.