Особливості проведення маркетингових досліджень конкурентного середовища підприємства

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2015

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

НТУ "ХПІ"

Анотація

В статті пропонується систематизація вхідної інформації в залежності від мети дослідження конкурентного середовища. Обґрунтована доцільність складання карти стратегічних групконкурентів для аналізу їх конкурентних стратегій. Розглянуті можливі стратегічні групи конкурентів та очікувані від них конкурентні стратегії. Сформульовані основні складові конкурентоспроможності підприємства з позиції раціонального управління його потенціалом.
Relevance of the study of the competitive environment due to the need to systematize the flow of incoming information for the analysis of competitive forces, identify strategic groups of competitors. The purpose of the article is to offer methodological tools to improve the quality of organization studies the competitive environment of the enterprise. The paper proposes the systematization of incoming information depending on the purpose of the study of the competitive environment. Expediency mapping strategic groups of competitors to analyze their competitive strategies is given. The possible strategic groups of competitors and their expected competitive strategies are shown. The basic components of the competitiveness of the enterprise from the perspective of rational management of its potential are given. To construct the maps of strategic groups of competitors are encouraged to apply the following characteristics: market share and refresh rates range of products. These figures reflect the effectiveness of the marketing strategies of enterprises and their innovative activity. Prospects for further studies of the competitive environment of the enterprise are to empower the purposes of research and improvement of the list of information for each study.

Опис

Ключові слова

конкурентоспроможність підприємства, конкурентні переваги, карта стратегічних груп, стратегічне управління, enterprise competitiveness, competitive advantages, market conditions, strategic management, information flows

Бібліографічний опис

Ларка Л. С. Особливості проведення маркетингових досліджень конкурентного середовища підприємства / Л. С. Ларка, О. В. Жабська // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Темат. вип. : Технічний прогрес і ефективність виробництва. – Харків : НТУ "ХПІ", 2015. – № 25 (1134). – С. 34-38.