Meaning and formation technology thinking

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2015

Автори

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

НТУ "ХПІ"

Анотація

The author reflects on the techniques of thinking. Cultural sences have influenced their forming. The sense represented as a method of organization of the world. With sense a man understands a world clearly: makes the world intelligible with the help of the sense. The author considers techniques of thinking, proposed by K. Jaspers. It is underlined that today it is "dangerous" to operate with "absolute senses". An author specifies that all conditions for forming of a new technique of thinking were created today. As an argument an author refers to the nomadic way of G. Deleuze and F. Guattari. The new technique differs from non-linearity in the production of senses; it is turned to the polysemy of the sign. An author gives the general characteristics of nonlinear thinking.
Автор розмірковує про техніки мислення. На їх формування впливають культурні смисли. Сенс репрезентується як спосіб організації світу. За допомогою сенсу людина робить світ зрозумілим. Розглядаються техніки мислення, запропоновані К. Ясперсом. Підкреслюється, що сьогодні "небезпечно" оперувати "абсолютними смислами". Автор вказує на те, що сьогодні створилися умови для формування нової техніки мислення.

Опис

Ключові слова

technique of thinking, nomadic thinking, causal-investigatory techniques of thinking, experimental techniques of thinking, dialectical techniques of thinking, synergistic techniques of thinking, техніки мислення, номадичне мислення, причинно-наслідкові методи мислення, експериментальні методи мислення, діалектичні методи мислення, синергетичні методи мислення

Бібліографічний опис

Dolska O. O. Meaning and formation technology thinking / O. O. Dolska // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Темат. вип. : Філософія. – Харків : НТУ "ХПІ", 2015. – № 27 (1136). – С. 24-33.