Кафедра "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин"

Постійне посилання зібрання

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/tmm-sapr

Від 2005 року кафедра має назву "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин”, попередня назва – кафедра "Теорія механізмів, машин і роботів" (від 1991), первісна назва – кафедра "Теорія механізмів і машин" (від 1920).

Кафедра "Теорія механізмів і машин" створена у 1920 році після злиття Жіночого політехнічного інституту з Харківським технологічним. Першим завідувачем кафедри став професор Яків Лазарович Геронімус, який суттєво вплинув на розвиток наукової школи з теорії механізмів і машин.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор технічних наук, 7 кандидатів технічних наук; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 799
  • Документ
    Особливості формування системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Жадан, Тетяна Андріївна; Жадан, Юлія Володимирівна; Стригуль, Лариса Станіславівна
    У статті розглянуто теоретичні аспекти особливостей формування системи антикризового управління підприємствами індустрії гостинності та туризму. Визначено місце, роль і значення індустрії гостинності та туризму в світовій та національній економіці України. Встановлено, що кризові явища і процеси, які супроводжують діяльність підприємств індустрії гостинності та туризму в Україні, можуть призвести до погіршення їх фінансово-економічного стану та банкрутства. Обґрунтовано необхідність формування ефективної системи антикризового управління задля запобігання виникненню кризових явищ та наслідків їх впливу на діяльність підприємств індустрії гостинності та туризму. Визначено мету дослідження, яка полягає у теоретичному обґрунтуванні особливостей формування системи антикризового управління підприємствами індустрії гостинності та туризму. Встановлено, що основними елементами системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму є мета, завдання, суб’єкти і об’єкти, функції, принципи, методи та інструменти. Доведено, що досягнення мети, виконання завдань і основних функцій (планування, організація, мотивація, контроль, координація, регулювання) антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму мають ґрунтуватись на сукупності принципів: об’єктивності, оперативності, пріоритетності, достовірності, контрольованості, ефективності, законності, компетентності тощо. Систематизовано та охарактеризовано методи антикризового управління діяльністю підприємств індустрії гостинності та туризму, всю сукупність яких розмежовано на нормативно-правові, інформаційно-аналітичні, організаційно-управлінські та фінансово-економічні. Розкрито специфічні особливості застосування найбільш дієвих інструментів оздоровлення діяльності підприємств індустрії гостинності та туризму, серед яких реструктуризація, бенчмаркінг, аутсорсинг, оптимізація чисельності персоналу. Зроблено висновок про те, що формування ефективної системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму сприятиме подоланню наслідків кризи, покращенню фінансово-економічних показників, підвищенню фінансової стійкості, конкурентоспроможності, інноваційності, інвестиційної привабливості, тощо.
  • Документ
    Оптимізація співвісних ступінчастих приводів машин за масогабаритними характеристиками на прикладі тривальних коробок передач
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бондаренко, Олексій Вікторович; Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович
    Наведено результати досліджень щодо удосконалення методів проєктування співвісних ступінчастих приводів машин з оптимальними конструктивними параметрами на прикладі тривальних коробок передач за критеріями мінімальних міжосьової відстані, довжини та маси з урахуванням навантажувальної здатності основних елементів. Розроблено математичну модель проєктування тривальних коробок передач (побудовано цільові функції, обрано змінні проєктування, сформульовано систему обмежень). Подано комбіновану методику оптимізації на основі суміщення методів ЛПτ-пошуку та звуження околів, що дає змогу спростити процес проєктування та уникнути недоліків цих методів. Надано реалізацію методики у вигляді комплексного алгоритму, який реалізовано у програмному середовищі Delphi. У результаті числових експериментів знайдені менші значення маси та габаритів коробок передач відносно прототипів. Для наукових працівників, інженерів, аспірантів та студентів.
  • Документ
    Варіаційне числення. Рівняння математичної фізики
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Коноваленко, Ольга Євгенівна; Брусенцев, Віталій Олександрович; Зінченко, Олена Іванівна; Бондаренко, Олексій Вікторович
    Вивчення варіаційного числення і рівнянь математичної фізики грає важливу роль в підготовці фахівців з механіко-математичним і інженерним механічним напрямками. Воно дозволяє майбутнім фахівцям не лише отримати глибокі знання, але і виробляє у них необхідні навички для вирішення складних природничонаукових і технічних завдань, в яких потрібно побудова математичних моделей різних практичних завдань, вибір оптимальних параметрів побудованих різноманітних механічних систем. Дисципліна розвиває здібності до наукових узагальнень і виведень, розвиває математичну інтуїцію, виховує математичну культуру. Сучасному механіку-досліднику часто приходиться мати справу з задачами, що потребують від нього гарної математичної підготовки і твердих навичок у застосуванні різноманітних математичних методів.Тому у методичному плані дисципліна спирається на знання і уміння, отримані при вивченні курсів математичного аналізу, диференціальних і різницевих рівнянь, інформатики і програмування. Розширення математичного кругозору фахівців в галузі механіки чимало сприяє новим досягненням техніки. Одними з найбільш важливих додаткових розділів класичного математичного аналізу є варіаційне числення та рівняння математичної фізики. При очній формі вивчення дисципліни для закріплення лекційного матеріалу і придбання навичок самостійного вирішення завдань варіаційного числення і рівнянь математичної фізики студенти виконують нижче наведені розрахункові роботи. На початку кожного розділу даного посібника наводяться короткі теоретичні відомості та питання, призначені для домашнього опрацювання, а також розбір типового прикладу по темі розрахункової роботи. Все це покликане забезпечити хороший рівень вивчення матеріалу. Особлива увага приділяється застосуванню програмного забезпечення, що дозволяє в рамках кожного завдання розглянути різні типи рішень і способи їх отримання. Докладний список використаних джерел містить обсяг літератури, потрібний для засвоєння теоретичного матеріалу і цілком достатній для відшукання великого числа розібраних прикладів, вивчення яких також полегшить задачу засвоєння навчального матеріалу і рішення розрахункових завдань, наведених у посібнику. Набір отриманих знань і умінь, що складається в розумінні системи інструментів математичного моделювання, дисципліна забезпечує необхідний фундамент для вивчення таких дисциплін як, "Дослідження операцій", "Імітаційне моделювання", "Обʼєктно-орієнтованний аналіз і програмування". Даний методичний посібник може бути також корисним при дстанційному навчанні і для самопідготовки.
  • Документ
    Математичні моделі взаємодії конструкцій з рідиною та розрахунки на міцність і резонанс лопатевих гідромашин
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Кухтенков, Юрій Михайлович; Назаренко, Сергій Олександрович
    Аналіз складної взаємодії «рідина – конструкція» (Fluid Structure Interaction, FSI) є актуальною науковою проблемою для багатьох галузей промисловості, таких як гідротурбобудування, суднобудування, будівництво тощо, рішенню якої присвячено значну кількість теоретичних досліджень. У роботі здійснений аналіз праць з проблем підходів, моделей, методів дослідження та найвідоміших моделюючих програмних систем FSI. Попри значні існуючі теоретичні розробки аналіз деформування високонавантажених конструкцій, включаючи гідротурбіни та насоси, потребує розвитку та адаптації відповідних моделей і програмних систем. У результаті низки виконаних досліджень була розроблена математична модель напружено-деформованого стану та виконане чисельне моделювання лопатевих гідромашин. Для відтворення руху як елементів конструкцій, так і рідини використані співвідношення механіки суцільних середовищ. При розрахунках можна визначати поля переміщень, напруг та деформацій; власні частоти коливань елементів гідротурбін та насосів, а також їх чутливість до зміни конструктивних параметрів. При цьому забезпечується комплекс заходів при створенні та удосконаленні лопатевих гідромашин із підвищеними технічними характеристиками, а також визначаються такі проектні та експлуатаційні параметри, які задовольняють умовам підвищення міцності. Розроблена методика дозволяє цілеспрямовано проводити відбудову від резонансів на стадії проектування лопатевих гідромашин різних конструктивних форм і оцінювати вплив хиб виготовлення і експлуатації. Зниження вібрації насосів, будівельних конструкцій та трубопроводів в 5–10 разів на Харківській станції біоочистки, на якій встановлені відцентрові насоси типу СДВ-9000/45, n = 500 хв–1 було досягнуто шляхом встановлення додаткових опор на напірних трубопроводах після вібраційних випробувань і розрахунку трубопроводів на резонанс, також надані рекомендації для подальшої експлуатації станції.
  • Документ
    Врахування особливостей місцевості на можливість влучення в ціль при стрільбі по легкоброньованих машинах
    (Національна академія сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного, 2020) Васильєв, Антон Юрійович; Куценко, Сергій Володимирович; Шаталов, Олег Євгенійович
  • Документ
    Вдосконалення критеріїв ураження легкоброньованих машин кінетичними засобами ураження
    (Національна академія сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного, 2020) Васильєв, Антон Юрійович
  • Документ
    Проблемні аспекти динаміки та напружено-деформованого стану висообертових елементів двигунів бронетанкової техніки
    (Національна академія сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного, 2020) Крилас, В. Д.; Литвин, Борис Якович; Ткачук, Микола Анатолійович; Грабовський, Андрій Володимирович; Ткачук, Микола Миколайович
  • Документ
    Аналітичний огляд досліджень та розробок елементів систем підресорювання бронемашин легкої категорії за масою (оглядова стаття)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Зінченко, Олена Іванівна
    Проведений аналіз матеріалів з питань проєктування бронемашин легкої категорії. Розглянуті основні математичні моделі з моделювання динамічних процесів, напружено-деформованого стану у системі "бойовий модуль – корпус – підвіска". Проаналізовані публікації по проєктуванню торсіонних валів підвіски. Оскільки на сьогоднішній день відсутня відповідна теоретична база для розв'язання задач параметричного синтезу елементів систем підресорювання, а існуючі математичні моделі потребують вдосконалення, то ставляться основні задачі, які потребують розв'язання або вдосконалення існуючих рішень. Також потрібні такі розробки, які б враховували технічні рішення, процеси і стани, етапи виготовлення, умови експлуатації та бойового застосування, тобто такі, що відображали б усі етапи життєвого циклу елементів систем підресорювання легких броньованих машин.
  • Документ
    Розрахунково-експериментальні дослідження напружено-деформованого стану дискретно-континуально зміцнених деталей машин
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Веретельник, Олег Вікторович; Ткачук, Микола Миколайович; Кравченко, Сергій Олександрович; Саверська, Марія Сергіївна; Куценко, Сергій Володимирович; Грабовський, Андрій Володимирович; Клочков, Ілля Євгенович; Ткачук, Микола Анатолійович
    У роботі описано розроблені моделі та результати розрахунково-експериментальних досліджень напружено-деформованого стану дискретно-континуально зміцнених деталей машин. Особливістю таких способів зміцнення є те, що одна із контактуючих деталей оброблена шляхом індентування у її поверхневі шари множини островків більш міцного матеріалу. Інша деталь оброблена шляхом корундування поверхневого шару. У результаті елементи контактної пари взаємодіють переважно по острівцях більш міцного матеріалу. Відповідно, між тілами виникає лабіринт мікроканалів для мастила. Крім того, контактні навантаження діють більш інтенсивно на більш міцний матеріал дискретних зон. Отже, відбувається підвищення міцності та довговічності деталей при навантаженні. На ці показники суттєво впливають режими технологічного процесу зміцнення. Зокрема, це форма зони дискретного зміцнення, а також властивості матеріалу корундового шару. Ці чинники були проварійовані у ході розрахунків напружено-деформованого стану фрагментів контактуючих тіл. Установлені залежності характеристик напружено-деформованого стану від варійованих параметрів. Розроблені рекомендації стосовно обґрунтування параметрів технологічних процесів дискретно-континуального зміцнення деталей машин.
  • Документ
    Оптимальне проектування циліндричних зубчастих передач з опукло-увігнутим контактом: цільова функція та змінні проектування
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Устиненко, Олександр Віталійович; Левін, Нікіта Олександрович; Бондаренко, Олексій Вікторович; Бошанскі, Мірослав; Протасов, Роман Васильович; Андрієнко, Сергій Володимирович; Матюшенко, Микола Васильович
    Зниження маси та габаритів зубчастих передач є актуальною задачею сучасного машинобудування. Одним із перспективних шляхів її розв'язання є застосування зачеплення з опукло-увігнутим контактом зубців. Тому дослідження присвячено розробці методів оптимального проектування циліндричних зубчастих передач з опукло-увігнутим контактом робочих поверхонь. Критерії оптимальності: мінімальні контактні напруження та (або) мінімальні відносні швидкості ковзання з урахуванням конструктивних, геометричних та технологічних обмежень. У якості об'єкта дослідження обрано С – С зачеплення, воно запропоновано словацькими вченими М. Бошанскі та М. Верешем. Побудовано цільову функцію для випадку мінімізації контактних напружень. Критерій оптимальності сформульовано так: контактні напруження σ H у зачепленні повинні приймати мінімально можливе значення при виконанні усіх обмежень. Також побудовано цільову функцію для випадка мінімізації відносних швидкостей ковзання профілів. Критерій оптимальності сформульовано так: відносні швидкості ковзання профілів λ у крайніх точках зачеплення повинні приймати мінімально можливе значення при виконанні усіх обмежень. Визначені змінні проектування: кут зачеплення в полюсі α С , радіус кривизни верхньої частини лінії зачеплення r kh , радіус кривизни нижньої частини лінії зачеплення r kd . Обрано метод розв'язання задачі оптимального проектування. З усього різноманіття було обрано метод зондування простору параметрів проектування. У якості пробних точок використовуються точки ЛПτ-послідовності. Метод дає змогу оперувати значною кількістю параметрів – до 51, забезпечує достатньо велику кількість рівномірно-розподілених пробних точок – до 2 20 . У подальших дослідженнях планується сформувати систему обмежень на змінні проектування, розробити методики та алгоритми розв’язання задачі, а також провести тестові та перевірочні розрахунки з метою підтвердження та оцінки отриманих теоретичних результатів.
  • Документ
    Експериментальні дослідження міцності прямозубих передач з еволютним зачепленням
    (ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Протасов, Роман Васильович; Устиненко, Олександр Віталійович; Бондаренко, О. В.; Левін, Н. О.
  • Документ
    До питання оптимального проектування циліндричних зубчастих передач з опукло-увігнутим контактом
    (ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Левін, Нікіта Олександрович; Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович; Бондаренко, Олексій Вікторович
  • Документ
    Robotics and AI: overview and prospects
    (ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Konovalenko, O. E.; Brusentsev, V. A.
  • Документ
    Постановка задачі пошуку раціональних параметрів зубчастих зачеплень трансмісій колісних машин
    (ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Бондаренко, Олексій Вікторович; Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович; Сєриков, Володимир Іванович
  • Документ
    Методи підвищення технічних і тактико-технічних характеристик на основі дискретного зміцнення найбільш навантажених деталей
    (Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, 2016) Шейко, Олександр Іванович; Бєлов, Микола Львович; Кравченко, Сергій Олександрович; Ткачук, Микола Анатолійович; Веретельник, Олег Вікторович
  • Документ
    Методика врахування місцевості та геометрії броньованих машин при побудові тактичних діаграм
    (Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, 2016) Шаталов, Олег Євгенійович; Дудар, Євген Євгенович; Васильєв, Антон Юрійович
  • Документ
    Дослідження впливу проектних параметрів на характеристики міцності та жорсткості корпусів легкоброньованих машин
    (Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, 2016) Чубань, Марина Олександрівна; Малакей, Андрій Миколайович; Дураченко, Василь Васильович; Атрошенко, Олександр Олександрович; Мазур, Ігор Віталійович
  • Документ
    Напружено-деформований стан дискретно зміцненого ствола танкової гармати при стрільбі
    (Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, 2016) Веретельник, Олег Вікторович; Танченко, Андрій Юрійович; Мартиненко, О. В.; Рікунов, Олег Миколайович
  • Документ
    Захисні покриття для технологічного забезпечення механічних характеристик легованих сталей при термохімічному навантаженні
    (Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, 2016) Брагіна, Людмила Лазарівна; Литвиненко, Олександр Віталійович; Ткачук, Микола Анатолійович; Грабовський, Андрій Володимирович; Веретельник, Олег Вікторович
  • Документ
    Проблемні аспекти проектних досліджень легкоброньованих машин та шляхи забезпечення їхніх тактико-технічних характеристик
    (Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, 2016) Вакуленко, В. В.; Ткачук, Микола Анатолійович; Литвиненко, Олександр Віталійович; Бруль, С. Т.