Кафедра "Загальна економічна теорія"

Постійне посилання зібрання

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/oet

Сучасна назва – кафедра "Загальна економічна теорія", первісна назва – кафедра "Політична економія".

Кафедра "Політична економія" була створена у 1950 році. У її джерел стояв видатний економіст академік Олексій Матвійович Румянцев.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор та 9 кандидатів економічних наук; 1 співробітник має звання професора, 9 – доцента.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 587
  • Документ
    Методичні вказівки до виконання розрахункових завдань та рефератів з дисципліни "Макроекономіка"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Абрамов, Федір Володимирович; Волоснікова, Наталія Миколаївна; Губанова, Ніно Нодарівна; Решетняк, Наталя Борисівна
    Розрахункові завдання складені по матеріалах таких тем з курсу «Макроекономіка», як: «Основні макроекономічні показники», «Ринок товарів» й «Ринок праці». Вони складаються зі трьох частин. Перша - це п‘ять розрахункових тестів, зроблених за принципом «знайти одну вірну відповідь». Але - це тести з поясненнями, алгоритмом вирішення. Таким чином, обрану відповідь в кожному тесті потрібно обґрунтувати теоретично і показати хід вирішення. Друга частина завдання - це рішення задачі. Вона передбачає знання таких проблем, як: розрахунок валового внутрішнього продукту /ВВП/ країни за двома методами: по національних доходах та по національних витратах; вміння переходити від ВВП до чистого внутрішнього продукту, національному доходу, особистому доходу та доходу у розпорядженні. Ще одним питання є розрахунок потенційного ВВП, який пов‘язаний з циклічним безробіттям завдяки формулі закону Оукена. Варіант розрахункового завдання обирається за номером студента у списку студентської групи. Кількість балів за виконання кожної частини завдання вказана.
  • Документ
    About the current economic function of the ukrainian state
    (Marijampole kolegija, Lithuania, 2023) Reshetniak, Natalia; Kuzmenko, Oleksandr
  • Документ
    Innovative development of enterprise in terms of crisis
    (Полтавський національний технічний університет ім. Юрія Кондратюка, 2022) Reshetniak, N. B.; Yatsyna, V. V.
  • Документ
    Concept of financial flow management of enterprise corporate security system
    (ТОВ "Фінтехальянс", 2022) Sergienko, O.; Volosnikova, Nataliia; Reshetniak, Natalia; Mashchenko, Maryna; Baranova, Valeria
    The concept of financial flows management of enterprise corporate security system is developed and justified in the article. The approaches to the assessment and analysis of the financial flow are analyzed. It is determined that the financial flow of enterprises' corporate security system should be understood as financial resources purposeful movement, which is a dynamic set in time and space within the logistics of processes at enterprises. The paper proves that the time factor is an important criterion for the industrial enterprise resource security management effectiveness because the duration of the time of any task depends on many interdependent cycles and parameters. It is emphasized that the vector of strategic goals in the multi-purpose model of integrated logistics processes at enterprises in a particular time period is complexly determined on the basis of various coefficients which are formed by the internal and external institutional environment analysis. It is confirmed that modeling of financial resources of integrated logistics processes makes it possible not only to form the optimal vector of strategic goals of the multipurpose model of integrated logistics processes but also to identify the interconnection between the composition and volume of incoming and outgoing financial flows of all enterprise integrated processes. Material flow management optimization as a key aspect of logistics activities is considered, which is achieved by attracting and allocating financial resources and realized in the financial flows of integrated logistics processes at enterprises. The urgency of the requirements of coherence of material, financial, informational, and other types of resource flows of integrated logistics processes at enterprises is determined. It is proved the topicality and relevance of algorithms implementation for finding and analyzing performance indicators and decision-making criteria, which form the basis of the decision-making system for effective management of industrial enterprises’ resource potential, including financial, in conditions of factors instability and significant changes in the micro and macroeconomic environment.
  • Документ
    Правові аспекти реалізації економічної функції сучасними державами
    (Полтавський національний технічний університет ім. Юрія Кондратюка, 2022) Кузьменко, Олександр Васильович; Решетняк, Наталя Борисівна
  • Документ
    Деякі аспекти впливу військових дій в Україні на національну та світову економіки
    (Полтавський національний технічний університет ім. Юрія Кондратюка, 2022) Решетняк, Наталя Борисівна; Єгорова, Юлія Валеріївна
  • Документ
    Загрози сталого розвитку в умовах воєнного стану в Україні та важливі шляхи їх подолання
    (Полтавський національний технічний університет ім. Юрія Кондратюка, 2022) Радченко, Л. П.; Решетняк, Наталя Борисівна
  • Документ
    Економічний конституціоналізм: постановка проблеми
    (Таврійський національний університет ім. В. І. Вернадського, 2022) Решетняк, Наталя Борисівна
    У статті з’ясовано сутності економічного конституціоналізму (конституційної економіки) як міждисциплінарного вчення. Стверджується, що економічний конституціоналізм (або ж конституційна економіка, constitutional economics) – назва міждисциплінарного наукового напрямку на межі економіки і конституційного права. По суті економічний конституціоналізм – це особливий розріз конституціоналізму в цілому, що акцентує увагу на економіці, власності, поєднанні приватно-правових і публічно-правових начал в конституційному тексті, теорії правомірних очікувань, економічній природі прав людини й інших конституційно-правових об’єктів правового регулювання, забезпечення фактичної рівності і встановлення меж втручання в економічну свободу, фінансові й бюджетні питання, економічні наслідки концепту соціальної держави і соціальних прав людини тощо.
  • Документ
    Діагностика системи моніторингу логістичних потоків
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Волоснікова, Наталія Миколаївна
    Стаття присвячена дослідженню методів та інструментів для ефективного аналізу та контролю за рухом товарів у сучасних системах логістики. Звернено увагу на ключові аспекти діагностики, такі як визначення ефективності, виявлення можливих проблем та оптимізація процесів моніторингу. Зосереджено увагу на вивченні методів діагностики, спрямованих на визначення ефективності та виявлення можливих відхилень у русі товарів. Розглянуто використання інноваційних технологій та аналітичних інструментів для підвищення точності та оперативності діагностики логістичних систем. Розглядається вплив взаємодії між різними компонентами системи моніторингу на ефективність логістичних процесів та можливі підходи до оптимізації взаємодії та комунікації в логістичних мережах для досягнення максимальної продуктивності. Додатково, у статті досліджується взаємодія різних елементів системи моніторингу та їх вплив на загальну ефективність логістичних процесів. Висвітлюються можливі шляхи оптимізації цієї взаємодії для досягнення найвищої продуктивності та використання ресурсів. Отримані результати статті можуть бути корисними для фахівців у галузі логістики, дослідників, які цікавляться вдосконаленням систем моніторингу логістичних потоків, а також для практиків, які прагнуть впроваджувати нові технології в управління логістикою в своїх організаціях.
  • Документ
    Дуальна освіта як захід з підвищення якості вищої освіти в умовах домінування побічного попиту на вищу освіту
    (ДВНЗ "Ужгородський національний університет", 2023) Андрліч, Беріслав; Сержанов, Віталій Вікторович; Абрамов, Федір Володимирович
  • Документ
    Фактори поширення корупції в безготівковому суспільстві
    (ДВНЗ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури", 2023) Абрамов, Федір Володимирович
    В даній роботі проводиться дослідження потенційних наслідків відмови суспільства від готівкових платежів та остаточного переходу до безготівкових розрахунків для попередження виникнення та поширення корупції. Виявлено, що перехід до безготівкового суспільства матиме нерівномірний вплив на різні форми корупції. Показано, що навіть у випадку таких форм корупції як вимагання та хабарництво, стримувальних вплив переходу до безготівкового суспільства буде обмеженим. Доведено, що перехід до безготівкового суспільства матиме незначний вплив на загальний рівень корумпованості країни. Низька ефективність даного заходу обумовлена наступними чинниками: наявністю форм корупції, що не передбачають безпосередньої сплати хабара; можливістю зацікавлених сторін відмовитись від хабарництва на користь інших форм корупції; підвищенням питомої ваги тих форм корупції, що вимагають більших зусиль для їх виявлення.
  • Документ
    Попередження корупції в системі фінансового моніторингу: інституційний підхід
    (2023) Волоснікова, Наталія Миколаївна; Сержанов, Віталій Вікторович; Абрамов, Федір Володимирович
    В даній статті розглядаються інституційні чинники виникнення корупції в системі фінансового моніторингу та шляхи підвищення ефективності заходів попередження бюрократичної та не бюрократичної (кримінальної) корупції. Показано, що чинниками, що сприяють виникненню корупції в системі фінансового моніторингу є: високий рівень трансакційних витрат бюрократичних процедур та широкі дискреційні повноваження чиновників. Запропоновано, для попередження бюрократичної корупції застосовувати делегування функцій фінансового моніторингу учасникам ринку, що здатні їх реалізувати з найменшими трансакційними витратами. Показано, що у випадку не бюрократичної корупції вибір заходів попередження корупції залежить від типу безпосередньої діяльності клієнта. У випадку коли клієнтом обирається незаборонений вид діяльності, для попередження не бюрократичної корупції має застосовуватися делегування функцій фінансового моніторингу учасникам ринку, що здатні їх реалізувати з найменшими трансакційними витратами бюрократичних процедур. У випадку коли клієнтом обирається заборонений вид діяльності перевага має надаватися репресивним антикорупційним заходам.
  • Документ
    Напівформальні правила як чинник динаміки ефективності формальних правил
    (2022) Абрамов, Федір Володимирович
    В статті розглядаються наслідки поширення практики запровадження напівформальних правил для динаміки ефективності формальних правил, а також пропонуються заходи попередження виникнення та поширення даного явища. Показано, що формування напівформальних правил супроводжується виникненням двох ефектів: статичного ефекту напівформальних правил, що є причиною падіння поточної ефективності чинних формальних правил, та динамічного ефекту, що є однією з причин негативної динаміки чинних формальних правил. Доведено, що реформування чинних формальних правил з метою обмеження наявних дискреційних повноважень чиновника, як захід попередження виникнення та поширення напівформальних правил, є недоцільним, через зростання рівня трансакційних витрат прийняття реформованих формальних правил та неспроможність бюрократичної системи адаптуватися до нових ситуацій. Для попередження виникнення та поширення напівформальних правил запропоновано застосування заходів з відновлення працездатності ринкових механізмів, або їх імітація.
  • Документ
    Напів формальні правила, як чинник динаміки ефективності формальних правил фінансового моніторингу
    (ФОП Лібуркіна Л. М., 2023) Волоснікова, Наталія Миколаївна; Максименко, Яна Анатоліївна; Сержанов, Віталій Вікторович; Абрамов, Федір Володимирович
    Метою даної статті є визначення причин та наслідків виникнення та поширення в системі фінансового моніторингу напів формальних правил та визначення заходів їх попередження. Показано, що працездатність системи фінансового моніторингу визначається ефективністю двох груп формальних правил: формальними правилами фінансового моніторингу та формальними правилами фінансових розслідувань. Окрім внутрішніх чинників, неефективність формальних правил фінансового моніторингу може бути обумовлена поширенням напів формальних правил. Виявлено, що причиною виникнення та поширення напів формальних правил в системі фінансового моніторингу сприяють широкі дискреційні повноваження, що надаються чиновнику як формальними правилами фінансового моніторингу, так й формальними правилами фінансових розслідувань. Формування напів формальних правил в системі фінансового моніторингу, подібно до інших випадків формування напів формальних правил, супроводжується статичним та динамічним ефектами. Статичний ефект формування напів формальних правил супроводжується різким падінням ефективності чинних формальних правил фінансового моніторингу. Основною загрозою динамічного ефекту є довгострокове падіння ефективності формальних правил фінансового моніторингу. Доведено, що з двох основних концепцій попередження формування напів формальних правил - обмеження дискреційних повноважень чиновника та відновлення працездатності ринкових механізмів або імітація їх коректної роботи - у випадку системи фінансового моніторингу, може бути задіяна тільки остання з зазначених концепцій. Ключовим елементом реалізації відновлення працездатності ринкових механізмів або імітація їх коректної роботи є делегування базових функцій моніторингу гравцям, що є спроможними виконувати відповідні функції з найменшим рівнем трансакційних витрат бюрократичних процедур.
  • Документ
    Маніпулювання настроями суспільства як засіб відволікання суспільної уваги
    (ДВНЗ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури", 2022) Абрамов, Федір Володимирович
    У статті досліджуються стратегії, що дозволяють великим гравця-маніпуляторам успішно протидіяти загрозі прийняття формальних правил, що обмежують обрану ними діяльність. Встановлено, що зниження ступеня суспільного занепокоєння, як стратегія уникнення запровадження обмежувальних формальних правил, характеризується найнижчою ефективністю з усіх стратегій до яких може вдатися великий гравець. Більшим рівнем ефективності характеризується такі стратегії, як: стратегія лобіювання та стратегія підвищення рівня суспільного занепокоєння. Визначено, що стратегія підвищення рівня суспільного занепокоєння може бути застосована великим гравцем у випаду якщо занепокоєння населення досягає такого рівня, за якого створюються умови, що є сприятливими для маніпулювання суспільними настроями. Натомість застосування стратегії лобіювання є виправданим у випадку низького рівня суспільного занепокоєння. Показано, що для попередження відволікаючого маніпулювання найбільш ефективними є такі заходи, як: політика комплексного розв'язання загальної проблеми та заходи з підвищення освіченості суспільства.
  • Документ
    Коррупція, неефективні інститути та європейська інтеграція
    (Ужгородський національний університет, 2022) Сержанов, Віталій Вікторович; Дяченко, Тетяна Анатоліївна; Абрамов, Федір Володимирович
    Показано, що репресивні антикорупційні заходи, що традиційно застосовуються для попередження виникнення та поширення корупції є малоефективними через низку причин. Виявлено, що безпосередньою причиною виникнення та поширення корупції є неефективність чинних формальних правил, що призводять до зростання рівня трансакційних витрат бюрократичних процедур та спонукають клієнта до укладання корупційної угоди. Показано, що, за певних обставин, інституційні реформи, що необхідні для приєднання країни до євроінтеграційних процесів, можуть призвести до підвищення ефективності інституційних рамок країни та мати позитивний вплив на динаміку рівня її корумпованості. Доведено, що для успішного скорочення рівня корумпованості, шляхом підвищення ефективності інституційних рамок, імплантація запозичених формальних правил, що характеризуються умовною неефективністю, має відбуватися виключно після усунення зовнішніх чинників їх неефективності. Обґрунтована необхідність врахування критеріїв доцільності реформування умовно та безумовно-неефективних формальних правил під час реформування неефективних незапозичених формальних правил.
  • Документ
    Ефективність формальних правил фінансового моніторингу
    (Класичний приватний університет, 2022) Сержанов, Віталій Вікторович; Максименко, Яна Анатоліївна; Абрамов, Федір Володимирович
    В даному дослідженні проводиться оцінка ефективності системи формальних правил фінансового моніторингу та визначення критеріїв доцільності їх реформування. Показано, що формальні правила фінансового моніторингу характеризуватися значним рівнем цільової та трансакційної неефективності. Показано, що в залежності від мети, що переслідувалася під час запровадження системи фінансового моніторингу, можуть бути застосовані різні заходи з підвищення ефективності формальних правил фінансового моніторингу. У випадку запровадження системи фінансового моніторингу для боротьби з тіньовою економікою та ухилянням від сплати податків, реформування формальних правил фінансового моніторингу передбачає делегування базових функцій моніторингу гравцям, що можуть реалізувати зазначені функції з найменшими трансакційними витратами бюрократичних процедур. У випадку запровадження системи фінансового моніторингу для припинення окремих видів незаконної діяльності, реформування формальних правил фінансового моніторингу є недоцільним.
  • Документ
    Динаміка ефективності формальних правил та суспільні настрої: демонстраційні формальні правила vs маніпулювання суспільними настроями
    (2022) Сержанов, Віталій Вікторович; Дяченко, Тетяна Анатоліївна; Абрамов, Федір Володимирович
    В статті розглядаються наслідки взаємного впливу демонстраційних формальних правил та маніпулювання суспільними настроями для динаміки ефективності чинних формальних правил. Виявлено, що безпосередньою причиною виникнення та поширення як практики прийняття демонстраційних формальних правил, так й маніпулювання суспільними настроями є надмірне суспільне занепокоєння. Обидва названі явища мають негативний вплив на динаміку ефективності формальних правил. Показано, що основними наслідками поширення практики прийняття демонстраційних формальних правил є зменшення ефективності формальних правил та зменшення рівня суспільного занепокоєння відповідною проблемою. Встановлено, що у довгостроковому періоді, основними побічними ефектами практики маніпулювання суспільними настроями, є консервація раніше прийнятих демонстраційних формальних правил та пригнічення практики прийняття демонстраційних формальних правил.
  • Документ
    Ефективність системи фінансового моніторингу в умовах безготівкового суспільства
    (ДВНЗ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури", 2023) Абрамов, Федір Володимирович
    В даній статті робиться спроба оцінити ефективність системи фінансового моніторингу в умовах безготівкового суспільства. Показано, що використання готівки для здійснення незаконних операцій є лише одним з інструментів, що дозволяють особам, що втягнуті в процес відмивання брудних грошей, вийти з під контролю системи фінансового моніторингу. Визначено, що основними чинниками, що спрощують розробку нових інструментів виходу з під контролю системи фінансового моніторингу, є: невідповідність призначення платежу реально проданому товару; використання загально прийнятого замінника офіційній грошовій одиниці; можливості використовувати незаконні доходи для купівлі товарів на тіньовому ринку. Доведено, що основною вадою системи фінансового моніторингу, є її негнучкість та нездатність ефективно протидіяти новим, раніше невідомим, схемам відмивання брудних грошей.