Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/17852
Title: Жанровий канон Православної Літургії (на матеріалі авторських Літургій українських та російських композиторів кінця XIX – початку ХХ століть)
Other Titles: Genre canon of an Orthodox Liturgy (based on Ukrainian and Russian composers’ authoring Liturgies of the boundary of the XIX-XXth centuries)
Authors: Середа, Наталія Вікторівна
Science degree: кандидат мистецтвознавства
Thesis level: кандидатська дисертація
Code and name of the discipline: 17.00.03 – музичне мистецтво
Thesis department: Спеціалізована вчена рада Д 26.005.01
Thesis grantor: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського
Scientific advisor: Ігнатченко Георгій Ігоревич
Keywords: жанровий канон; музичне мистецтво; мистецтвознавство; чинопослідування; ієрархічна структура; багаторівнева драматургія; Літургія монодичної традиції; авторська Літургія; автореферат дисертації; genre canon; rite; hierarchical structure; all-level dramaturgy; monody tradition Liturgy; composers’ Liturgy
УДК: 783.2.083 (=833=82)“18/19”
Issue Date: 2004
Publisher: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського
Citation: Середа Н. В. Жанровий канон Православної Літургії (на матеріалі авторських Літургій українських та російських композиторів кінця XIX – початку ХХ століть) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 [Електронний ресурс] / Наталія Вікторівна Середа ; [наук. керівник Ігнатченко Г. І.] ; Нац. музична акад. України ім. П. І. Чайковського. – Київ, 2004. – 21 с. – Бібліогр. : с. 17. – укр.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київ, 2004. В дисертації розглянуто Літургію як цілісне явище: вивчення Літургії як музичного жанру здійснюється з урахуванням основ православного віровчення, усього комплексу церковних дисциплін, а також сутності і структури текстової та обрядової сторін чинопослідування. В роботі запропоновано застосовувати до церковної музики термін "жанровий канон", дано визначення поняття "жанровий канон Літургії". Розглянуто ієрархічну багаторівневу структуру жанрового канону Літургії: текст і чинопослідування, трирівневу будову плану змісту (верхнього ярусу моделі жанрового канону), комплекс універсальних характеристик, властивих духовній музиці в цілому, і зокрема, Літургії, що складають над-рівень, метасмисл жанрового канону. Всі драматургічні рівні унаочнюються у розроблених в дисертації типологічних схемах, які дозволяють в подальшому при роботі з конкретними зразками жанру виявити міру збереження канонічних ознак. Аналіз Літургії монодичної традиції (знаменного і київського розспівів) визначив канонічні закономірності трьох рівнів плану вираження (нижнього ярусу моделі жанрового канону). Побудований таким чином повний жанровий канон Літургії використаний як своєрідна матриця для порівняння з ним авторських Літургій українських та російських композиторів рубежу XIX-XX століть. Міра співвідношення нормативних та анормативних рис є головним критерієм при класифікації зазначених творів.
The dissertation for the degree of Art Criticism Science Candidate on speciality 17.00.03 – Music Art. – Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, Kyiv, 2004. In the thesis the Liturgy is reviewed as a complete phenomenon: the analysis of Liturgy as a musical genre is based on the orthodox doctrinal statement, all complex of church disciplines, and also on the es-sence and structure of the text and rite parties. In the dissertation it is offered to apply in relation to church music a concept "a genre canon", the definition of the term "a genre canon of Liturgy" is given. The hier-archical all-level structure of a Liturgy genre canon pattern is reviewed: the text and rite, three-level con-stitution of the contents plan (upper circle of a genre canon model), a complex of the universal character-istics intrinsic to a sacred music as a whole, and in particular to Liturgy, which makes an above-level of a genre canon. All dramaturgy levels receive a visual expression in the designed typological schemes in the thesis. In further, by activity with concrete samples of a genre, the schemes allow to reveal a measure of preservation of canonical tags. The analysis of the monody tradition Liturgy (znamenniy and kyiv chants) has determined canonical legitimacies of three levels of the expression plan (lower circle of a genre canon model). The built thus full model of a genre canon of a Liturgy is utilised as a peculiar matrix for matching with it Ukrainian and Russian composers’ Liturgies of the boundary of the XIX-XXth centuries with the purpose of detection and ratio normative and unnormative features, that has submitted a capability to make classification of the indicated works.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/17852
Appears in Collections:Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
avtoreferat_2004_Sereda_Zhanrovyi_kanon.pdf392,35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.