Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/19737
Title: Охлаждение турбогенераторов большой мощности водородом
Other Titles: Hydrogen cooling of high power turbogenerators
Authors: Кобзарь, Константин Александрович
Гакал, Павел Григорьевич
Овсянникова, Елена Александровна
Keywords: ротор турбогенератора; обмотка ротора; коэффициент теплоотдачи; граничные условия; метод конечных элементов; turbogenerator; rotor winding; thermal state
Issue Date: 2015
Publisher: НТУ "ХПИ"
Citation: Кобзарь К. А. Охлаждение турбогенераторов большой мощности водородом / К. А. Кобзарь, П. Г. Гакал, Е. А. Овсянникова // Вестник Нац. техн. ун-та "ХПИ" : сб. науч. тр. Темат. вып. : Проблемы усовершенствования электрических машин и аппаратов. Теория и практика. – Харьков : НТУ "ХПИ". – 2015. – № 42 (1151). – С. 27-30.
Abstract: В статье обосновано применение водорода для охлаждения машин большой мощности. Предложено соотношение для определения коэффициента теплоотдачи между водородом и внутренними стенками охлаждающих каналов в проводниках обмотки ротора, представляющее собой граничные условия III-го рода. Описаны методики проведения испытаний, позволяющие определить температуру обмотки ротора турбогенератора, и представлены результаты проведенных экспериментов. Выполнено исследование теплового состояния обмотки ротора методом конечных элементов.
The use of hydrogen for cooling of high power machines has been substantiated. The relation for heat transfer coefficient between hydrogen and inner walls of the cooling channels in the conductors of the rotor winding that represents boundary conditions of the third kind is proposed. The methods used for the determining of the temperature of the rotor windings of a turbogenerator have been described. The results of the thermal tests of the generator 550 MW at idle and short-circuit that were carried out at the state enterprise Plant "Electrotyazhmash" are represented. The research of the thermal state of the rotor winding was carried out by finite element method. This method was realized in the computer Solid Works environment. The maximum temperature of the rotor winding at rated speed was 74,7 °C (347,7 K) according to test results. The comparison of the calculated data and test results shows that the difference is not more than 10%.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/19737
Appears in Collections:Вісник № 42

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2015_42_Kobzar_Okhlazhdenie.pdf308,16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.