Розвиток творчого потенціалу вчителя у процесі професійного становлення
Дата
2015
Автори
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПІ"
Анотація
У статті розкрито психолого-педагогічні аспекти розвитку творчого потенціалу вчителя у процесі професійного становлення. Розглянуто
напрацювання вчених в галузі дослідження психологічних механізмів
творчого потенціалу вчителя і проблем професійного становлення. Науково обґрунтовано поняття творчого потенціалу вчителя. Визначено, що
творчий потенціал вчителя-початківця слід розглядати як результат творчої діяльності людини. В результаті проведення анкетування вчителів м.
Полтави і Полтавської області (100 осіб) встановлено, що майже половина респондентів вважає основними джерелами творчого потенціалу є вивчення передового педагогічного досвіду.
The article examines the psychological and pedagogical aspects of the development of the creative potential of the teacher in the process of professional formation. Discusses the achievements of scientists in the field of the study of psychological mechanisms of creative potential of teachers and issues of professional development. It is determined that the creative potential of the teacher-beginner should be seen as the result of human creative activity. Scientifically substantiated concept of creative potential of teachers. It is determined that the creative potential of the teacher-beginner should be seen as the resul to human creative activity. As a resul to the survey of teachers Poltava and Poltava region (100 people) found that almost half of the respondents consider the main sources of creativity is the study of advanced pedagogical experience.
The article examines the psychological and pedagogical aspects of the development of the creative potential of the teacher in the process of professional formation. Discusses the achievements of scientists in the field of the study of psychological mechanisms of creative potential of teachers and issues of professional development. It is determined that the creative potential of the teacher-beginner should be seen as the result of human creative activity. Scientifically substantiated concept of creative potential of teachers. It is determined that the creative potential of the teacher-beginner should be seen as the resul to human creative activity. As a resul to the survey of teachers Poltava and Poltava region (100 people) found that almost half of the respondents consider the main sources of creativity is the study of advanced pedagogical experience.
Опис
Ключові слова
творчість, анкетування, джерела творчого потенціалу, педагогічний досвід, creativity, creative potential, development, teacher professional, development
Бібліографічний опис
Пільгук Т. С. Розвиток творчого потенціалу вчителя у процесі професійного становлення / Т. С. Пільгук // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. / ред. Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський. – Харків : НТУ "ХПІ", 2015. – Вип. 44 (48) : матер. міжнар. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених : "Психолого-педагогічні аспекти формування управлінського потенціалу сучасної молоді: теорія і практика", 21 жовтня 2015 р. – С. 340-346..