Кафедра "Українська мова"

Постійне посилання зібрання

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/lingvo

Сучасна назва – кафедра "Українська мова", попередня назва – кафедра української, російської мов та прикладної лінгвістики (від 2005), первісна – кафедра російської мови (від 1954 року).

Науково-педагогічні працівники кафедри викладають для українських студентів різних спеціальностей дисципліни "Українська мова" та "Лексикографія", а для студентів-іноземців – дисципліни "Мова професійного навчання (українська)" та "Українська мова як іноземна".

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор педагогічних наук, 3 кандидата філологічних наук, 2 – історичних наук, 1 – філософських наук; 4 співробітника мають звання доцента.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 383
  • Документ
    Методичні вказівки з курсу "Українська мова (професійного спрямування)"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Мірошниченко, Денис Вікторович; Кримець, Оксана Михайлівна; Лухіна, Марина Юріївна
    Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять. Навчальний час, відведений для самостійної роботи студента, регламентується робочим навчальним планом і становить не менше 1/3 та не більше 2/3 загального обсягу навчального часу студента, відведеного для вивчення дисципліни. Така робота спрямована на самостійне вивчення студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни, формування в них умінь і навичок щодо практичного застосування теоретичних знань курсу й досконалого володіння українською літературною мовою у фаховій сфері. Зміст самостійної роботи студента з курсу «Українська мова» визначено робочою навчальною програмою дисципліни навчально-методичними матеріалами та завданнями.
  • Документ
    Методичні вказівки з курсу "Українська мова (професійного спрямування)"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Чернявська, Світлана Миколаївна; Солодовник (Бутенко), Тетяна Олександрівна; Немерцова, Олена Євгенівна
    Мета пропонованих методичних вказівок – підвищити рівень загальномовної підготовки студентів 1 курсу гуманітарних спеціальностей, виробити вміння добору комунікативно виправданих мовних засобів, навички дотримання мовних норм у спілкуванні та самоконтролю за цим у професійному спілкуванні. Мовна освіта студентів покликана забезпечити опанування ними лексики певного фаху, навичок професійної та ділової комунікації, сприяти поглибленню знань норм української літературної мови, розвивати культуру мови, мислення й поведінки. Аналізуються особливості використання синонімів, антонімів, паронімів, інших лексичних одиниць у текстах з психології. Особлива увага приділяється типовим порушенням морфологічних норм української мови, зокрема помилкам, що виникають внаслідок порушення мовних норм. Методичні вказівки складаються з текстів психологічного напрямку і практичних завдань для поглиблення, закріплення вмінь і навичок грамотного професійного мовлення. Пропонуються вправи, метою яких є з'ясування значеннєвих і стилістичних відтінків морфологічних варіантів, поєднання слів у реченні, вибір потрібної форми слова відповідно до конкретних умов мовлення, спостереження над мовними явищами. Пропонований матеріал стане корисним усім, хто вдосконалює свої знання з української мови, прагне підвищити культуру мовлення.
  • Документ
    Інноваційні підходи до методики навчання української мови
    (Видавничий дім "Гельветика", 2024) Гомон, Андрій Михайлович; Терещенко, Любов Яківна; Чеботарьова, Світлана
    Стаття присвячена дослідженню новаторських підходів до викладання української мови в закладах освіти України. Актуальність дослідження зумовлена змінами в суспільстві, технологічним розвитком та глобалізацією, які ставлять перед освітою завдання адаптації та вдосконалення методик навчання. Мета статті – розроблення шляхів вирішення проблем, пов’язаних із впровадженням новаторських підходів до методики викладання української мови в закладах освіти України. Для досягнення мети в процесі дослідження було вирішено низку завдань: визначено сутність поняття «інновації» в контексті освіти; проаналізовано традиційні та інноваційні підходи до методики навчання української мови; окреслено проблеми впровадження інноваційних підходів в закладах освіти нашої держави та запропоновано шляхи їх вирішення. В ході дослідження використано загальнонаукові методи пізнання: індукції та дедукції, аналізу та синтезу, асоціації та аналогії. За результатами дослідження встановлено, що традиційні методи навчання довели свою ефективність, однак сучасний освітній ландшафт вимагає інтеграції інноваційних підходів до методики навчання української мови, які включають інтерактивний метод навчання, метод рольових ігор, ігрових технологій, проєктного, синхронного та асинхронного навчання, застосування сучасних технічних засобів, інтернет-ресурсів та онлайн-платформ. Заклади освіти України поступово впроваджують новітні методики викладання української мови, проте цей процес стикається з низкою перешкод. Серед них – недостатня підготовка викладачів, небажання впроваджувати інноваційні методики викладання, обмеженість технологічних ресурсів, брак чітких методичних рекомендацій для викладачів щодо впровадження ефективних інноваційних підходів, а також обмеженість фінансових ресурсів. Вирішення цих проблем потребує цілеспрямованих ініціатив, що включають підготовку викладачів, створення сприятливої атмосфери для сприйняття змін, розширення технологічних можливостей, надання чітких рекомендацій щодо інноваційних практик та виділення фінансової підтримки для сприяння впровадженню новітніх методик викладання. Практичне значення дослідження полягає в наданні вчителям та іншим педагогічним працівникам, що займаються викладанням української мови, інформації щодо ефективних інноваційних методик викладання, які сприятимуть поліпшенню якості навчання.
  • Документ
    Українська мова як іноземна. Практичний курс для студентів-іноземців усіх спеціальностей (початковий рівень)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Сабадир, Галина Іванівна; Лухіна, Марина Юріївна; Чернявська, Світлана Миколаївна; Кримець, Оксана Михайлівна; Дяченко, Олена Валеріївна
    У навчальному посібнику подано матеріал у форматі дванадцяти уроків, кожен з яких містить граматичний, лексичний матеріал, передбачає роботу з текстами. До кожного уроку надано англо-український словник лексики. Посібник містить також тексти для самостійної роботи, довідник комунікативних висловів та граматику для повторення. У кінці розміщено короткий лінгвістичний словник. Для студентів вищих навчальних закладів, які вивчають дисципліну "Українська мова як іноземна".
  • Документ
    Діяльність природничо-медичної секції Українського Наукового Товариства в Києві (1907 – 1917)
    (Центр фінансово-економічних наукових досліджень, 2024) Гомон, Андрій Михайлович; Терещенко, Любов Яківна
  • Документ
    Дистанційна освіта та її вплив на навички та знання студентів: оцінка якості та педагогічні виклики
    (2023) Субота, Лариса Андріївна; Демченко, Ольга Миколаївна; Приймак, Віктор Миколайович
    Дистанційна освіта в українському суспільстві набуває все більшого значення та актуальності, оскільки вона пов’язана як із розвитком інформаційно‐комунікаційних технологій загалом, так і з драматичними соціально‐політичними викликами. На цей момент існує достатня кількість теоретико‐методологічних розробок із цієї теми, втім відчувається нестача емпіричних досліджень із конкретними результатами. Таким чином, мета статті полягає у з’ясуванні особливостей впливу дистанційної освіти на знання, уміння та навички здобувачів вищої освіти. Для цього виконуються наступні завдання: 1) вибір параметрів, що відображають якісно‐кількісні характеристики освітнього процесу; 2) вивчення рівня вираженості визначених параметрів у сучасних здобувачів вищої освіти; 3) формулювання педагогічних рекомендацій відповідно до отриманих результатів. Респондентам пропонувалося оцінити рівні сформованості певних видів компетентності (навчальної, професійної, організаційної, мотиваційної та аксіологічної) за різних форматів навчання. Результати дослідження показали, що знання, уміння та навички здобувачів вищої освіти, які навчалися традиційно та дистанційно, не мають значущих відмінностей. Це свідчить про первинність індивідуально‐особистісних рис і мотиваційної сфери кожного конкретного здобувача вищої освіти та вторинність формату навчання. Респондентів можна поділити на чотири групи за мотивацією до навчання: 1) орієнтовані на отримання диплома, 2) орієнтовані на професійний розвиток, 3) орієнтовані на особистий розвиток, 4) немотивовані. Інтерпретація кластерного аналізу дає підстави для формулювання основних педагогічних завдань, що стоять перед викладачами закладів вищої освіти у контексті дистанційної освіти: 1) забезпечити актуальність навчально‐професійного контенту для підвищення мотивації здобувачів вищої освіти; 2) розробити теоретико‐методологічну базу дистанційної освіти, яка враховує її особливості; 3) здійснювати психолого‐педагогічний вплив, що сприяє професійному розвитку та формуванню ціннісних орієнтацій здобувачів вищої освіти.
  • Документ
    Implementation of visual mind mapping strategy to improve students' language competence
    (Universidade Estadual do Ceará, 2023) Derbak, Olha; Pak, Antonina; Holubieva, Iryna; Cherniavska, S. M.; Pysarska, N. V.
    The opportunities of the educational process can be expanded through the use of innovative mechanisms. The aim of the work is to determine the effectiveness of teaching as a result of implementing the Visual Mind Mapping strategy to improve students' foreign language competence. The general theoretical method of comparison, calculation of the concordance coefficient, the efficiency coefficient, and the WhitneyWilk test enabled us to achieve the aim. We ensured learning through educational mechanisms, which included visualizing information and developing intellectual activity. We also provided the study of new words, the use of digital technologies (Writer, Rosetta Stone, Busuu), the development of communication skills, and the enhancement of professional skills. It was found among students that using Visual Mind Mapping contributes to obtaining a high level of knowledge in a shorter time. Focusing on the Kirkpatrick model made it possible to establish that most students acquired a high level of foreign language competence after testing their knowledge. The students have a positive attitude to learning using Visual Mind Mapping. The practical significance of the article is the possibility of involving innovative technologies for learning a foreign language. The prospects of further research are to compare learning effectiveness using Visual Mind Mapping for junior and senior year students.
  • Документ
    Семантико-синтаксична організація наукового стилю
    (Видавничий дім "Гельветика", 2023) Писарська, Наталія Віталіївна; Заверющенко, Микола Петрович; Лухіна, Марина Юріївна
    Сучасний академічний дискурс неможливо уявити без ідентифікації ролі та значення наукового стилю як інструменту передачі й розуміння отриманих знань у різних галузях науки. Науковий стиль мови визначається не лише лексичним багатством та термінологією, але й семантико-синтаксичною організацією тексту. Відповідно, стаття присвячена розгляду семантико-синтаксичних аспектів наукового стилю, їх ролі у передачі наукової інформації та сприянню зрозумілості тексту. Проаналізовано вплив семантики на організацію тексту у науковому стилі. Зосереджено увагу на тому, яким чином вибір слів та їх семантичне навантаження можуть впливати на чіткість й точність передачі інформації. Особлива роль приділяється уникненню амбівалентності та неоднозначності у наукових текстах, що здатне спричинити непорозуміння або помилкове тлумачення даних. Окремий розділ статті досліджує синтаксичну організацію тексту в науковому стилі. Він розглядає важливість коректної структури речень, пунктуації та логічної побудови абзаців для підвищення зрозумілості й лаконічності дослідження. Виявлено різні типи синтаксичних конструкцій, що допомагають досягти об'єктивності та наукової точності висловлення. Наголошено на застосуванні спеціалізованих термінів і їх ролі у семантико-синтаксичній організації наукового стилю. У висновках до статті зосереджено увагу на важливості структури наукового тексту як засобу досягнення ясності, точності та наукової обґрунтованості. Розуміння та використання цих аспектів можуть допомогти дослідникам й авторам наукових робіт покращити якість та ефективність спілкування в академічному середовищі. Аналіз теоретичного матеріалу дає змогу дійти висновку про важливість подальших досліджень у галузі семантико-синтаксичної організації наукового стилю, його впливу на якість й результативність наукової комунікації.
  • Документ
    Текст у системі навчання української мови іноземних студентів, які здобувають освіту англійською мовою
    (Національний авіаційний університет, 2023) Субота, Лариса Андріївна
    Стаття присвячена проблемі раціонального використання тексту в організації навчання української мови іноземних студентів, які здобувають освіту англійською мовою. Запропоновано види роботи з текстом під час навчання української мови в іншомовній аудиторії з метою формування мовної та комунікативної компетентностей іноземних студентів. Наголошується, що комунікативно-інформативний характер тексту як одиниці спілкування сприяє розвитку зв’язного мовлення, логічного мислення, збагаченню словникового запасу, оволодінню нормами мови, формуванню вміння висловлювати власні думки в усній та письмовій формі. Доведено, що для успішної комунікації з носіями мови необхідно сформувати навички та вміння, характерні для зрілого читання як способу комунікації.
  • Документ
    Українські піонери авіа- та ракетобудування
    (2023) Северин, Надія Василівна
  • Документ
    Українофільські мотиви у драматичні поемі Лесі Українки "Бояриня"
    (ТОВ "Твори", 2023) Северин, Надія Василівна
    Дослідження присвячене з’ясуванню проблеми національного самоусвідомлення українців у другій половині ХІХ ст. та українофільських мотивів у поемі Лесі Українки «Бояриня». Очима головної героїні поеми Оксани авторка змальовує негативні сторони життя московського суспільства як «чужого», у якому процвітає жахливе пияцтво, нерівноправність жінок та чоловіків, неповага до жінки в сім’ї, грубість, неприйнятні обряди, які принижують людську гідність. На противагу підкреслюється культура українського суспільства, повага до української жінки й сімейних цінностей, пошана до батьків, цінується воля, людська гідність. Розуміння всіх суспільних цінностей свідчить про зростання національної свідомості українців, у тому числі й українських жінок.
  • Документ
    Inclusive education and social guarantees in the context of post-war recovery of Ukraine
    (Східноєвропейський університет імені Рауфа Аблязова, 2023) Snihurova, Irina Ivanivna; Garnyk, Liudmyla Petrivna
  • Документ
    Структура термінів нанотехнологій
    (СГ НТМ "Новий курс", 2023) Кримець, Оксана Михайлівна
    У роботі досліджено структурні типи термінів складної міждисциплінарної галузі нанотехнологій. Виявлено й схарактеризовано такі типи термінів, як кореневі, похідні, складні, словосполучення, абревіатури. Доведено, що найпродуктивнішими способами творення термінів є слово- та основоскладання.
  • Документ
    Хмара слів як прийом когнітивної візуалізації на заняттях з української як іноземної
    (СГ НТМ "Новий курс", 2023) Кримець, Оксана Михайлівна; Лухіна, Марина Юріївна
    Стаття присвячена одному з прийомів когнітивної візуалізації – хмарі слів, який утворюється за допомогою інформаційних технологій і допомагає вирішити низку дидактичних завдань. Проаналізовано методи і техніки когнітивної візуалізації, суть створення та роботи з хмарами слів на заняттях з української як іноземної, результати та переваги цієї роботи. Пропонується система вправ з використанням хмар слів на заняттях з української мовидля іноземних студентів, що активізує різні канали сприйняття та дозволяє тренувати усі види мовленнєвої діяльності.
  • Документ
    Структура терміносполук у сфері нанотехнологій
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Кримець, Оксана Михайлівна
    У статті досліджено структуру спеціальних назв сфери нанотехнологій, що виникли в результаті аналітичного способу термінотворення. Розглянуто моделі дво-, три- та багатокомпонентних терміносполук, у яких поєднані слова різної частиномовної приналежності. Виявлено й схарактеризовано типи терміносполук, що мають найбільшу частотність та репрезентують різноманітні способи поєднання елементів. Установлено, що три- та багатокомпонентні терміносполуки є результатом ускладнення атрибутивних або іменникових словосполучень прикметниками, що звужують їхні значення.
  • Документ
    Художні функції службових слів у поетичному мовленні Ліни Костенко
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Олексенко, Олена Андріївна; Шокуров, Олександр Володимирович
    У статті розглянуто спеціально не досліджені до цього часу художні функції такого класу морфологічних одиниць, як службові слова в поетичному мовленні Ліни Костенко. З’ясовано, що, крім автоматичного вибору службового слова, поетеса усвідомлено селекціонує їх з певною художньою метою. Це виявляється у виборі й «згущенні» на невеликому просторі тексту однакових одиниць, а також у повторах, зокрема на початку рядків, що охоплюють передусім сполучники й частки. Спостерігаються також випадки морфологічної відмінкової атракції за участі прийменника. Поширеною є багатосполучниковість, яка забезпечує ефект кінематографа або семантичне нагнітання емотивності поетичного тексту.
  • Документ
    Фестиваль як святкове дійство в українській культурі
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Северин, В. Д.; Северин, Надія Василівна
  • Документ
    Формування культури мовлення іноземних студентів у сучасних умовах
    (Іванченко І. С., 2023) Снігурова, Ірина Іванівна