Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/25282
Title: Доброзичлива вимогливість педагогіки
Other Titles: Friendly demanding of the pedagogics
Authors: Пономарьов, Олександр Семенович
Keywords: вища освіта; педагогіка добра; взаємовідносини; професійна підготовка; відповідальність; higher education; pedagogics of good; relationships; professional training
Issue Date: 2016
Publisher: НТУ "ХПІ"
Citation: Пономарьов О. С. Доброзичлива вимогливість педагогіки / О. С. Пономарьов // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. / ред. О. Г. Романовський. – Харків : НТУ "ХПІ", 2016. – Вип. 45 (49) : матер. 2-ї міжнар. наук.-практ. конф. : "Ідеї академіка Івана Зязюна у працях його учнів і соратників", 25-26 травня 2016 р. – Ч. 1. – С. 112-124.
Abstract: Сучасна парадигма вищої освіти ґрунтується на подоланні авторитарної педагогіки, на переході до бінарного характеру навчально-виховного процесу й демократизації взаємовідносин між педагогом і студентами. Ускладнення, зумовлені прискоренням науково-технічного прогресу, підвищують вимоги до якості підготовки фахівців і розвитку їх професійно значущих особистісних якостей. Для успішного розв’язання цих завдань необхідне поєднання доброзичливого ставлення до студентів з вимогливістю як прояв відповідального ставлення педагога до своєї діяльності. Завдяки доброзичливій вимогливості стає можливим забезпечити бажану ефективність навчання і виховання студентів.
The modern paradigm of higher education is based on overcoming authoritarian pedagogy, at the transition to the binary nature of the educational process and democratization of the relationship between teacher and students. Gaining ideas of good pedagogy. Complications due to the acceleration of scientific and technological progress, increased demands on the quality of training and the development of professionally significant personal qualities. It is sometimes necessary to overcome laziness and irresponsibility of students, help them understand the importance of training and discipline. To successfully meet these challenges, you must connect friendly to students with demanding as the manifestation of the teacher responsible attitude to their work. Benevolent demands makes it possible to ensure the desired effectiveness of the training and education of students, preparing them for a successful life and business activity.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/25282
Appears in Collections:Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elita_2016_45_1_Ponomarov_Dobrozychlyva.pdf280,19 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.