Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/27218
Title: Маркетингові дослідження розвитку продуктових роздрібних мереж в Україні
Other Titles: Marketing research of development of food retail networks in Ukraine
Authors: Кітченко, Олена Миколаївна
Мірошник, Марія Володимирівна
Васильцова, Світлана Олександрівна
Keywords: товарообіг; роздрібний сектор; торгівельні мережі; споживачі; trade; retail sector; retail chains; consumers
Issue Date: 2015
Publisher: Полтавська державна аграрна академія, ПП "Технологічний Центр"
Citation: Мірошник М. В. Маркетингові дослідження розвитку продуктових роздрібних мереж в Україні / М. В. Мірошник, О. М. Кітченко, С. О. Васильцова // Технологічний аудит та резерви виробництва = Technology audit and production reserves. – 2015. – № 1/5 (21). – С. 94-98.
Abstract: Проаналізована динаміка товарообігу роздрібних підприємств України. Визначено, що найбільш істотну роль у забезпеченні зростання товарообігу роздрібного сектора економіки забезпечують роздрібні мережі, деталізовані топ-10 українських ритейлерів з товарообігу. Встановлені складові, які можуть здійснювати вплив на рівень інтенсивності конкуренції та визначені інструменти залучення споживачів до торгівельних центрів.
This paper discusses the development of the retail network of retail sector in Ukraine. The main aim of the study is conducting the market research of retail chains in Ukraine by the example of retailers operating in the market in order to further define the background and dynamics of the retail market of Ukraine, as well as study the role of retailers in ensuring the increase of retail sector. The basis of the study was dialectical and systematic approaches; methods of forecasting and modeling to determine the main components which may have a significant impact on the level of intensity of competition among national food chains. The results of conducted research lead to the conclusion that the most important role in the growth of retail sector in Ukraine provide retailers. It is marked that the main components that affect the level of intensity of competition are: threat of new store formats, bargaining power of suppliers, threat of entry of new competitors and the market power of buyers. The obtained results can be used by marketing managers involved in research in the field of consumer markets, as well as in decision-making in the management of marketing retailers. These experiments allow to generalize the experience of the EU countries grocery chains for control the retail market, as well as specificate the factors of influencing on buyers and tools to attract customers to the shopping center.
ORCID: orcid.org/0000-0002-3868-5653
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/27218
Appears in Collections:Кафедра "Економіка та маркетинг"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015_Miroshnyk_Marketynhovi_doslidzhennia.pdf157,59 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.