Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/27289
Title: Удосконалення заходів щодо надійності закріплення несучих конструкцій кузовів вагонів на залізничних поромах
Other Titles: Improvement of measures for reliable fixation of supporting structures of wagon bodies on train ferries
Authors: Ловська, Альона Олександрівна
Keywords: вагон; динаміка; навантаження конструкції; залізнично-водний транспорт; залізнично-поромні перевезення; математична модель коливань; динамічні навантаження; wagon; dynamic’s of wagon; loading of construction; railway-ferry transport; railway-ferry boat transportation
Issue Date: 2016
Publisher: НТУ "ХПІ"
Citation: Ловська А. О. Удосконалення заходів щодо надійності закріплення несучих конструкцій кузовів вагонів на залізничних поромах / А. О. Ловська // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Динаміка і міцність машин = Bulletin of National Technical University "KhPI" : coll. of sci. pap ers. Ser. : Dynamics and Strength of Machines. – Харків : НТУ "ХПІ", 2016. – № 46 (1218). – С. 39-43.
Abstract: В статті проводиться дослідження динаміки кузова вагона з урахуванням заходів щодо удосконалення його несучої конструкції для забезпечення надійності закріплення на залізничному поромі. Розроблено математичну модель коливань кузова вагона для визначення динамічних навантажень, що діють на нього при перевезенні залізничним поромом в умовах морської хитавиці. Отримані результати дозволять забезпечити міцність несучих конструкцій кузовів вагонів при перевезенні залізничними поромами в міжнародному сполученні.
The article analyzes standard wagon fixation schemes on the desks of train ferries and deals with main reasons of wagon body damages during sea transportation regarding the existing fixation technologies. It proposes measures aimed at higher reliability of fixation of wagons on desks of train ferries by adopting their structure to interaction with chain binders. Besides it proposes introduction of viscous connection between the wagon body and the train ferry desk. A mathematical model for investigation into wagon body accelerations in the new fixation scheme on the desk has been developed. Angular displacements of the body relative to the cross axis (roll) as an example of oscillation process mostly influencing its loading and stability relative to the desk have been considered. It has been established that according to the accepted engineering solutions the accelerations influencing the wagon body in heavy sea nearly 50% lower than those influencing it in a standard fixation scheme. The results obtained make it possible to provide stability of supporting structures of the wagon body during sea transportation, and also increase the efficiency of international rail-sea transportation.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/27289
Appears in Collections:Вісник № 46

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2016_46_Lovska_Udoskonalennia_zakhodiv.pdf569,65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.