Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/31800
Title: Tribological experiments in automobile industry
Other Titles: Трибологічні експерименти в автомобільній індустрії
Authors: Kadnár, Milan
Rusnák, Juraj
Tkáč, Zdenko
Bošanský, Miroslav
Keywords: tribology; tribotestor; sliding bearing; steering booster; триботестор; підшипник ковзання; підсилювач рульового управління
Issue Date: 2017
Publisher: НТУ "ХПІ"
Citation: Tribological experiments in automobile industry / M. Kadnár [et al.] // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Проблеми механічного приводу. – Харків : НТУ "ХПІ", 2017. – № 25 (1247). – С. 81-85.
Abstract: The competitive environment forces producers in automotive industry to decrease the costs. Producers as well as subsuppliers need to find possible savings. The paper presents results of laboratory experiments with real journal bearings made of bimetallic alloy realised to find out possible replacement of a rolling bearing by a journal bearing. The important correlation between results of laboratory experiments with a model of tribological system and the real journal node may by achieved by maximum approach of simulation features by real running conditions. Thus, the given experiment conditions result from the chosen application, i. e. steering servo unit. The experiments were realised on Tribotestor M’06 testing machine.
Конкурентоспроможне середовище змушує виробників автомобільної промисловості знижувати витрати. Виробникам, а також субпостачальникам необхідно знайти можливість для економії. У статті представлені результати лабораторних експериментів з реальними підшипниками ковзання з біметалічного сплаву, виконаними для визначення можливої заміни підшипника кочення підшипником ковзання. Важлива кореляція між результатами лабораторних експериментів з моделлю трибологічної системи і реальним вузлом цапфи може бути досягнута шляхом максимального підходу до симуляції функцій шляхом повторних умов роботи. Таким чином, дані умови експерименту є результатом моделювання конкретного вузла, а саме блоку сервоприводу рульового управління. Експерименти були виконані на випробувальній машині Tribotestor M'06.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/31800
Appears in Collections:Вісник № 25

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2017_25_Kadnar_Tribological.pdf929,29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.