Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/32913
Title: О некоторых особенностях расчета потока энергии в неравновесном цикле дизеля
Other Titles: About some peculiarities of calculating the energy flow in the non – equilibrium diesel engine cycle
Authors: Литвиненко, Владимир Петрович
Keywords: судовой дизель; объемная скорость; скорость поршня; кинетическая энергия; закон термодинамики; volume speed; piston speed; kinetic energy
Issue Date: 2017
Publisher: НТУ "ХПИ"
Citation: Литвиненко В. П. О некоторых особенностях расчета потока энергии в неравновесном цикле дизеля / В. П. Литвиненко // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Нові рішення в сучасних технологіях = Bulletin of the National Technical University "KhPI" : coll. works. Ser. : New solutions in modern technologies. – Харків : НТУ "ХПІ", 2017. – № 32 (1254). – С. 37-41.
Abstract: В современных методах расчета поршневых двигателей делается допущение о том, что в качестве рабочего тела в цикле используется идеальный газ, что во многом упрощает решаемую задачу, но привносит существенные неточности в получаемые результаты и искажает описание самого процесса. Предложен алгоритм расчета термодинамического цикла посредством выделения равновесной составляющей потока энергии в неравновесном комбинированном цикле за счет введенного понятия объемной скорости процесса как параметра цикла. Разработанная методика позволяет выделить наиболее эффективную часть цикла, после достижения которой, оставшаяся часть энергии может быть употреблена для работы судовых энергетических установок, за счет оптимально установленной фазы выпуска отработавших газов.
In the modern methods of calculating the reciprocating engines there is an assumption that the ideal gas is used as actuation fluid in the cycle that makes the current task much easier however brings sufficient untrueness to the achieved results and mispresents the description of the process itself. It was suggested an algorithm of calculating the thermodynamic cycle through releasing the equilibrium component of the energy flow in the non-equilibrium combined cycle at the cost of accepted concept of the process volume speed as a cycle parameter. The developed method allows to separate the most efficient cycle part and after achieving in the remaining part of energy can be used for ship power plant operation by means of effectively set phase of releasing the exhaust gases.
DOI: 10.20998/2413-4295.2017.32.06
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/32913
Appears in Collections:Вісник № 32

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2017_32_Litvinenko_O_nekotorykh.pdf403,35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.