Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/32926
Title: Многоуровневая модель управления процессом
Other Titles: Multi-level model of process management
Authors: Перпери, Людмила Михайловна
Оборский, Геннадий Александрович
Голобородько, Анна Михайловна
Keywords: образовательная деятельность; управление качеством; процессный подход; регламент процесса; educational activity; quality management; process approach
Issue Date: 2017
Publisher: НТУ "ХПИ"
Citation: Перпери Л. М. Многоуровневая модель управления процессом / Л. М. Перпери, Г. А. Оборский, А. М. Голобородько // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Нові рішення в сучасних технологіях = Bulletin of the National Technical University "KhPI" : coll. works. Ser. : New solutions in modern technologies. – Харків : НТУ "ХПІ", 2017. – № 32 (1254). – С. 74-79.
Abstract: Определены атрибуты процесса, порядок его реализации с указанием конкретных действий и ответственных за его осуществление с целью получения информации, необходимой для последующей оценки процесса и определения его возможностей. Предложена многоуровневая модель управления процессом. Показано на примере применение модели управления при регламентации процесса проектирования и разработки образовательных программ в Одесском национальном политехническом университете с применением цикла Plan-Do-Check-Act (PDCA), который реализуется отдельно на каждом уровне управления. Выполнение различных видов деятельности в рамках процесса с применением цикла PDCA позволяет установить планы для каждой области деятельности на разных уровнях, провести анализ, оценку, корректирующие и улучшающие действия для выполненных работ.
Researched are the issues, related to the higher education system’s educational services quality assurance and quality management. Determined are the process’ attributes, its implementation procedure, with a detailed exposition of specific actions and responsible staff, that purposed to obtain the information necessary for the subsequent process evaluation and relevant opportunities determining. Defined is the approach to the development of the process-based activity model representation that takes into account the different management levels in the university structure. A multi-level process management model is proposed that embraces all implementation levels: top management level, associated with strategic management, results and management system effectiveness analysis based on process indicators, and tasks formulation based on management system analysis; process owner level, associated with the resources and process-related data management, work sequence established, data collection and analysis; process implementing link level, associated with the management compliant to the process rules and the relevant reports preparation. Considered is the example of such management scheme model application when process regulation establishing in respect of educational programs elaborated and developed in the Odessa National Polytechnic University using the Plan-Do-Check-Act (PDCA) cycle, implemented separately at each management level. Thus various activities’ implementation within the process using the PDCA cycle allows elaborating and assigning plans for each area of activity at different levels, as well as to analyze, evaluate, correct and improve actions for works performed.
DOI: 10.20998/2413-4295.2017.32.12
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/32926
Appears in Collections:Вісник № 32

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2017_32_Perperi_Mnogourovnevaya.pdf487,54 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.