Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/36651
Title: Исследование прочности вагона-цистерны для технической серной кислоты
Other Titles: Strength investigation of rail tank car for technical sulfuric acid
Authors: Чепурной, Анатолий Данилович
Шейченко, Роман Игоревич
Граборов, Роман Викторович
Маринюк, Вячеслав Степанович
Пестунов, Александр Александрович
Ткачук, Николай Анатольевич
Бондаренко, Марина Александровна
Саверская, Мария Сергеевна
Keywords: устойчивость; напряженно-деформированное состояние; метод конечных элементов; расчетный режим; rail tank car; strength; buckling analysis; stress-strain state; finite element method; parameter justification; design mode
Issue Date: 2018
Publisher: НТУ "ХПИ"
Citation: Исследование прочности вагона-цистерны для технической серной кислоты / А. Д. Чепурной [и др.] // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Машинознавство та САПР = Bulletin of the National Technical University "KhPI" : coll. works. Ser. : Engineering and CAD. – Харків : НТУ "ХПІ", 2018. – № 7 (1283). – С. 158-167.
Abstract: Анализ прочности элементов вагона-цистерны для технической серной кислоты проводится путем численного моделирования напряженно-деформированного состояния и обработки полученных результатов. Учтены различные виды нагружения вагона-цистерны. Определено напряженно-деформированное состояние при соударении вагонов, при торможении тяжеловесного состава, а также при торможении и разгоне состава, двигающегося в кривом участке пути. Описан подход, который позволил с применением существующих универсальных инструментов, а также разработанных специализированных модулей обосновать параметры исследуемого вагона.
Strength analysis of the rail tank car for technical sulfuric acid is carried out by numerical simulat ion of the stress-strain state and obtained results processing. Various types of loading of the tank car are considered. Stress-deformed state at collision of railcars, at br aking of a heavy-weight structure, and also at braking and racing of the rolling stock moved in a curved section of the track is determined. An additional check of the frame and tank for stability under the action of external excess pressure was carried out. An approach that allowed using the existing universal tools, as well as developed specialized modules, to justify the parameters of investigated railcar, is described.
ORCID: orcid.org/0000-0001-7925-3673
orcid.org/0000-0002-7612-0194
orcid.org/0000-0002-4174-8213
orcid.org/0000-0003-1856-3648
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/36651
Appears in Collections:Вісник № 07
Кафедра "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2018_7_Chepurnoy_Issledovanie.pdf1,34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.