Эффект внутрицилиндрового катализа в дизелях
Дата
2018
DOI
10.20998/0419-8719.2018.2.02
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПИ"
Анотація
На основе анализа особенностей внутрицилиндрового катализа при покрытии поверхности камеры сгорания каталитическим слоем, кинетики сгорания и проведенных экспериментальных исследований предпринята попытка раскрыть механизм положительных топливно-экологических эффектов в дизелях с непосредственным впрыскиванием топлива. Ускорение каталитических реакций обеспечивается адсорбцией реагентов на поверхности катализатора, воздействием на реакции силового поля катализатора и активных частиц. Усиление каталитического эффекта может быть достигнуто за счет свойствами катализатора, технологии нанесения покрытия, оптимальным сочетанием скорости движения заряда, угла рассеивания струи топлива и формы камеры сгорания. Характеристики скорости тепловыделения, определенные в результате обработки индикаторных диаграмм одноцилиндрового дизеля при работе с поршнем без покрытия и с поршнем, имеющим каталитическое покрытие поверхности камеры на основе MnxOy, позволили подтвердить положительный эффект катализа и определить периоды сгорания, при которых этот эффект проявляется.
On the basis of analysis of the features of intracylinder catalysis during the coating of the combustion chamber surface by the catalytic layer, of combustion kinetics and experimental studies, an attempt was made to disclose the mechanism of positi ve fuel-ecological effects in diesel engines with direct injection of fuel. Acceleration of catalytic reactions is ensured by adsorption of reagents on the surface of the catalyst, action on the force field of the catalyst and on active particles. Enhancement of the catalytic effect can be achieved by changing the properties of the catalyst, coating technology, the optimal combination of the velocity of the charge, the angle of dispersion of the fuel jet and the shape of the combustion chamber. The characteristics of the heat release rate determined as a result of processing the indicator diagrams of a single-cylinder diesel engine when working with a uncoated piston and with a piston having a catalytic coating on the surface of a MnxOy – based chamber allowed to confirm the positive catalysis effect and determine the combustion periods at which this effect manifests itself.
On the basis of analysis of the features of intracylinder catalysis during the coating of the combustion chamber surface by the catalytic layer, of combustion kinetics and experimental studies, an attempt was made to disclose the mechanism of positi ve fuel-ecological effects in diesel engines with direct injection of fuel. Acceleration of catalytic reactions is ensured by adsorption of reagents on the surface of the catalyst, action on the force field of the catalyst and on active particles. Enhancement of the catalytic effect can be achieved by changing the properties of the catalyst, coating technology, the optimal combination of the velocity of the charge, the angle of dispersion of the fuel jet and the shape of the combustion chamber. The characteristics of the heat release rate determined as a result of processing the indicator diagrams of a single-cylinder diesel engine when working with a uncoated piston and with a piston having a catalytic coating on the surface of a MnxOy – based chamber allowed to confirm the positive catalysis effect and determine the combustion periods at which this effect manifests itself.
Опис
Ключові слова
каталитический слой, положительные топливно-экологические эффекты, впрыскивание топлива, адсорбция реагентов
Бібліографічний опис
Парсаданов И. В. Эффект внутрицилиндрового катализа в дизелях / И. В. Парсаданов, А. П. Строков, И. В. Рыкова // Двигатели внутреннего сгорания. – 2018. – № 2. – С. 7-13.