Невербальні засоби спілкування у формуванні мовних компетенцій майбутніх інженерів
Вантажиться...
Дата
Автори
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник/консультант
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Статтю присвячено ролі невербальних засобів спілкування у формуванні мовних компетенцій та оптимізації психологічно-педагогічних умов становлення професіоналізму майбутніх інженерів. Установлено, що формування мовних компетенцій залежить від професіоналізму викладача та його вміння поєднувати формальні й неформальні методи навчання. Мотиваційно-ціннісна, когнітивна, особистісна та операціональна складові професіоналізму інженерної підготовки цілком залежать від спроможності викладача створити комфортне освітньо-психологічне середовище в студентському колективі, яке сприяє як професійному й особистісному, так і комунікативно-кроскультурному розвитку особистості студента. Доведено, що знання та вміння розуміти мову тіла й особливості невербальних засобів спілкування є головною запорукою професійного успіху викладача мовних дисциплін і його студентів у фасілітації засвоєння нового матеріалу та іноземних мов, що є запорукою конструктивного кроскультурного спілкування.
Article is devoted to role of non-verbal communicative means in formation of linguistic competencies and pedagogically-psychological conditions of proficiency formation in future engineers. It was detected that formation of linguistic competencies depends on teacher’s proficiency and his/her skills to join formal and non-formal teaching methods. Motivate-value, cognitive, personal and operational components of engineers training proficiency in general are depended on teacher’s ability to create comfortable educational-psychological environment within students community that facilitates as like professional and personal, as communicative-crosscultural development of student’s personality. It was verified that knowledge and practical skills to understand body language and non-verbal communication means are main preconditions of linguistic subjects teacher’s professional success and his/her students in facilitation of studying new material and foreign languages, that can be considered as vital basis for constructive cross-cultural communication.
Article is devoted to role of non-verbal communicative means in formation of linguistic competencies and pedagogically-psychological conditions of proficiency formation in future engineers. It was detected that formation of linguistic competencies depends on teacher’s proficiency and his/her skills to join formal and non-formal teaching methods. Motivate-value, cognitive, personal and operational components of engineers training proficiency in general are depended on teacher’s ability to create comfortable educational-psychological environment within students community that facilitates as like professional and personal, as communicative-crosscultural development of student’s personality. It was verified that knowledge and practical skills to understand body language and non-verbal communication means are main preconditions of linguistic subjects teacher’s professional success and his/her students in facilitation of studying new material and foreign languages, that can be considered as vital basis for constructive cross-cultural communication.
Опис
Ключові слова
Бібліографічний опис
Снігурова І. І. Невербальні засоби спілкування у формуванні мовних компетенцій майбутніх інженерів [Електронний ресурс] / І. І. Снігурова // Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи = Modern trends in development of education and science: problems and perspectives : зб. наук. пр. – Електрон. вид. – Київ; Львів; Бережани; Гомель, 2018. – Вип. 3. – С. 171-176. – URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/38671.