Публікація: Обґрунтовання витрат та прибутку як структурних елементів ціни
Дата
2018
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
НТУ "ХПІ"
Анотація
Формування оптимальної цінової політики підприємства спирається на знання ціни пропозиції як мінімального її рівня з боку продавця, та ціни споживача, за яку він готовий придбати певний товар. Різниця між ними визначає маркетинговий ціновий інтервал, в межах якого і відбувається узгодження інтересів продавця та споживача при купівлі товару. Співвідношення меж цінами пропозиції, попиту та реалізації у процесі купівлі-продажу продукції формує простір для маневру рівнем ціни. Тому задача обґрунтованого визначення підприємством ціни пропозиції полягає в обґрунтованому визначенні витрат та прибутку як основних складових ціни. Конкурентна боротьба постійно вимагає зниження витрат підприємства шляхом раціоналізації всіх складових процесу виробництва та реалізації. Тому в ринкових умовах вільної конкуренції об'єктивно оптимальним є рівень витрат на виробництво продукції, що відповідає раціональній його організації, технології та управлінню. Це економічно обґрунтовані витрати. Витрати, що пов'язані з відхиленням організаційно-технічного рівня виробництва від оптимального, складають поточні та довгострокові резерви підприємства по зниженню собівартості продукції. Обов'язковим структурним елементом в ціні пропозиції повинна бути прибуткова частина. Прибуток та рентабельність при оптимізації процесу ціноутворення потребують порівняння з показниками ефективності, що відповідають базовим значенням, обґрунтованим, виходячи з ціни попиту. Різниця між ціною попиту та ціною пропозиції складає маркетинговий простір для цінового маневру. Виявлені резерви залежно від можливості їх розробки та необхідності додаткових капіталовкладень слід поділяти на поточні та перспективні. Поточні резерви характеризують можливість підприємства реалізувати їх протягом року без додаткових суттєвих капіталовкладень Визначення та економічне обґрунтування перспективних резервів є необхідною умовою розробки не тільки цінової політики, а й стратегії розвитку підприємства в цілому. Запропонований порядок формування ціни пропозиції дозволяє визначити економічно обґрунтовану її мінімальну межу, на цій основі розширити маркетинговий простір для маневру ціною та підвищити рівень стратегії та тактики ціноутворення підприємства.
The formation of the optimal pricing policy of the enterprise relies on knowledge of the price of the offer as its minimum level on the part of the seller, and the price of the consumer for which he is ready to purchase a certain product. The difference between them determines the marketing price interval, within which the negotiation of the interests of the seller and the consumer when buying the goods occurs. When forming the price of products in the process of buying and selling the seller receives a certain interval for its differentiation. The ratio of the limits of the prices of supply, demand and sales forms a space for maneuver by the level of price. Therefore, the problem of a reasonable price determination by an enterprise is the reasonable determination of costs and profits as the main components of the price. Competitive struggle constantly requires reducing the costs of the enterprise by rationalizing all components of the production and sales process. Therefore, in the market conditions of free competition, objectively optimal is the level of costs for production, corresponding to its rational organization, technology and management. This is an economically justified cost. The costs associated with the deviation of the organizational and technical level of production from the optimal level are the current and longterm reserves of the enterprise to reduce the cost of production. The obligatory structural element in the bid price should be the revenue side. Profit and profitability in optimizing the pricing process requires comparison with performance indicators that correspond to the baseline values justified earlier, based on the demand price. The difference between the price of demand and the price of supply is the marketing space for price maneuver. The identified reserves, depending on the possibility of their development and the need for additional capital investments, should be divided into current and prospective ones. Current reserves characterize the enterprise's ability to realize them within a year without additional significant capital investments. The definition and economic justification of prospective reserves is a prerequisite for the development of not only the pricing policy, but also the development strategy of the enterprise as a whole. The proposed procedure for the formation of the bid price allows us to determine its economically justified minimum limit, on this basis expand the marketing space for maneuvering by price and increase the level of the company's pricing strategy and tactics.
The formation of the optimal pricing policy of the enterprise relies on knowledge of the price of the offer as its minimum level on the part of the seller, and the price of the consumer for which he is ready to purchase a certain product. The difference between them determines the marketing price interval, within which the negotiation of the interests of the seller and the consumer when buying the goods occurs. When forming the price of products in the process of buying and selling the seller receives a certain interval for its differentiation. The ratio of the limits of the prices of supply, demand and sales forms a space for maneuver by the level of price. Therefore, the problem of a reasonable price determination by an enterprise is the reasonable determination of costs and profits as the main components of the price. Competitive struggle constantly requires reducing the costs of the enterprise by rationalizing all components of the production and sales process. Therefore, in the market conditions of free competition, objectively optimal is the level of costs for production, corresponding to its rational organization, technology and management. This is an economically justified cost. The costs associated with the deviation of the organizational and technical level of production from the optimal level are the current and longterm reserves of the enterprise to reduce the cost of production. The obligatory structural element in the bid price should be the revenue side. Profit and profitability in optimizing the pricing process requires comparison with performance indicators that correspond to the baseline values justified earlier, based on the demand price. The difference between the price of demand and the price of supply is the marketing space for price maneuver. The identified reserves, depending on the possibility of their development and the need for additional capital investments, should be divided into current and prospective ones. Current reserves characterize the enterprise's ability to realize them within a year without additional significant capital investments. The definition and economic justification of prospective reserves is a prerequisite for the development of not only the pricing policy, but also the development strategy of the enterprise as a whole. The proposed procedure for the formation of the bid price allows us to determine its economically justified minimum limit, on this basis expand the marketing space for maneuvering by price and increase the level of the company's pricing strategy and tactics.
Опис
Ключові слова
ціна, ціноутворення, цінова політика, методи ціноутворення, собівартість, прибуток, рентабельність, price, pricing, pricing policy, pricing methods, cost, profit, profitability
Бібліографічний опис
Осипенко С. М. Обґрунтовання витрат та прибутку як структурних елементів ціни / С. М. Осипенко, Т. В. Романчик // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2018. – № 37 (1313). – С. 41-45.