Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/40619
Title: Система коефіцієнтів рентабельності продажів підприємств сфери гостинності: розрахунок за фінансовою звітністю та сучасні тенденції аналізу
Other Titles: The system of return on sales ratios of hospitality industries’ company: calculation of financial statement and modern analysis trends
Authors: Чайка, Тетяна Юріївна
Мартинова, Вікторія Вікторівна
Ісіченко, Євгенія Юріївна
Keywords: рентабельність продажів; прибутковість; валовий прибуток; операційний прибуток; чистий прибуток; готельно-ресторанний бізнес; галузева специфіка; sales profitability; profitability; gross profit; operating profit; net profit; hotel and restaurant business; industry specificity
Issue Date: 2019
Publisher: Херсонський державний університет
Citation: Чайка Т. Ю. Система коефіцієнтів рентабельності продажів підприємств сфери гостинності: розрахунок за фінансовою звітністю та сучасні тенденції аналізу / Т. Ю. Чайка, В. В. Мартинова, Є. Ю. Ісіченко // Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер. : Економічні науки. – 2019. – Вип. 33. – С. 236-242.
Abstract: У статті систематизовані наявні методичні підходи до розрахунку коефіцієнту рентабельності продажів (виручки, доходу) за відкритою фінансової звітності згідно з НП(С)БО України. Виявлено, що найбільш коректним є формування коефіцієнтів рентабельності продажів (виручки, доходів) з урахуванням принципу відповідності прибутку (чисельник формули рентабельності) і пов'язаних з його генеруванням продажів (виручки, доходів) (знаменник формули). Уточнені аналітичні можливості різних варіантів розрахунку рентабельності продажів (виручки, доходів), їх співвіднесеність з зарубіжною практикою фінансового аналізу. Кожен варіант формули рентабельності продажів (виручки, доходів) має свою специфіку, яку необхідно враховувати при виборі найбільш релевантної цілям дослідження методики розрахунку. Наприклад, рентабельність продажів за валовим прибутком відображає успішність виключно продажів продукції (товарів, робіт, послуг), без урахування інших операційних і неопераційних доходів. А рентабельність продажів (доходу) за чистим прибутком залежить від облікової політики підприємства, величини фінансового левериджу, вартості основних фондів, довгострокових витрат (наприклад, на інвестиції та інновації) і т.д. Проведений порівняльний аналіз рентабельності продажів підприємств готельно-ресторанного бізнесу з урахуванням їх галузевої специфіки. Розроблені практичні рекомендації щодо вибору конкретної форми показника рентабельності продажів (виручки, доходу) з урахуванням цілей фінансового аналізу.
The article systematizes the existing methodological approaches to calculating the profitability ratios of sales (rate of return on sales) on the open financial statements in accordance with the Ukrainian NP(S)ofA. The ability to conduct analysis of sales policy and cost management of open financial statements is very important for interested outside observers (for example, lenders and investors). Improving approaches to calculating and analyzing various variants of sales profitability ratios (revenues, incomes) is an important element in increasing the effectiveness of managerial decision-making. The most correct is the formation of profitability ratios of sales (revenue, income), taking into account the principle of correspondence to profits (numerator of the profitability formula) and sales (revenue, income) associated with its generation (denominator of the formula). However, in the practice of domestic and international analysis, simplified formulas for profitability of sales (revenue, income) are used, in which this principle is not observed. The analytical capabilities of various options for calculating the profitability of sales (revenue, income), their correlation with foreign practice of financial analysis are clarified. Each version of the sales profitability formula (revenue, income) has its own specifics that must be considered when choosing the most relevant calculation methodology for the purposes of the study. For example, the Gross Profit Margin reflects the success of exclusively sales of products (goods, works, services), excluding other operating and non-operating income. And the Net Profit Margin depends on the accounting policy of the enterprise, the value of financial leverage, the value of fixed assets, long-term expenses (for example, on investments and innovations), etc. A comparative analysis of the rate of return on sales of the hotel and restaurant business, taking into account their industry specifics. Practical recommendations have been developed regarding the choice of a specific form of the sales profitability index (revenue, income), taking into account the objectives of financial analysis.
ORCID: orcid.org/0000-0002-7622-3193
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/40619
Appears in Collections:Кафедра "Економічний аналіз і облік"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_Chaika_Systema_koefitsiientiv.pdf622,79 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.