Bilingual approach to foreign students math teaching in the Kharkiv national university named after V. N. Karazin

Ескіз

Дата

2019

Автори

DOI

doi.org/10.20998/2522-9052.2019.2.18

item.page.thesis.degree.name

item.page.thesis.degree.level

item.page.thesis.degree.discipline

item.page.thesis.degree.department

item.page.thesis.degree.grantor

item.page.thesis.degree.advisor

item.page.thesis.degree.committeeMember

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

Анотація

The article discusses the peculiarities of teaching mathematics for foreign students who use Englishas a language intermediary in bilingual education at the preparatory department of the Kharkiv National University named after V.N. Karazin. It isnoted that the key feature of educational material on mathematics, as information, is its network structure, formed by semantic-logical links.There are options for the distribution of decisions of control tasks. The process of preliminary assessment of foreign students, the training program and the logic of its creation are analyzed. The process of organizing bilingual education of foreign students at the faculty and its coordination between teachers is described. A statistical analysis of the compositionof students, the initial level of their training is presented and the most effective training strategy is justified using the capabilities of university teachers. The process of creating a program for the discipline "Mathematics" is considered, taking into account the fact that students have a different initial level of knowledge in mathematics. It was noted that the use of a bilingual approach to learning and interdisciplinary cooperation allows foreign students to better understand the content of the discipline; get more opportunities to clarify difficult moments; expand opportunities for joint work on developing collaborative solutions; Feel comfortable when working with a mathematical device. It was concluded that interdisciplinary interaction in the learning process, in which students receive both professional development and improvement of their foreign language skills, deserves a positive assessment and can be recommended for use in the development of the educational environment.
У статті розглядаються особливості викладання математики для іноземних студентів, які використовують англійську мову в якості мовного посередника у двомовній освіті на підготовчому факультеті Харківського національного університету імені Василя Назаровича Каразіна. Відзначено, що ключовою особливістю навчального матеріалу з математики, як інформації, є його мережева структура, утворена семантико-логічними зв'язками. Наведено варіанти розподілу рішень контрольних завдань. Аналізується процес попередньої оцінки іноземних студентів, програма навчання і логіка її створення. Описано процес організації двомовного навчання іноземних cтудентів на факультеті і його координації між викладачами. Представлений статистичний аналіз складу студентів, початкового рівня їх підготовки і обгрунтована найбільш ефективна стратегія навчання з використанням можливостей викладачів університету. Розглядається процес створення програми з дисципліни «Математика» з урахуванням того, що у студентів різний початковий рівень знань з математики. Відзначено, що застосування двомовного підходу до навчання і міждисциплінарної співпраці дозволяє іноземним студентам краще зрозуміти зміст дисципліни; отримати більше можливостей для уточнення складних моментів; розширити можливості для спільної роботи по розробці спільних рішень; відчувати себе комфортно при роботі з математичним апаратом. Зроблено висновки, що міждисциплінарнa взаємодія в процесі навчання, в якому студенти отримують як розвиток, так і вдосконалення своїх знань іноземної мови, заслуговує на позитивну оцінку і може бути рекомендовано для використання врозвитку освітнього середовища.

Опис

Ключові слова

bilingual education, English for special purposes, двомовна освіта, англійська мова для спеціальних цілей

Бібліографічний опис

Berdnik P. Bilingual approach to foreign students math teaching in the Kharkiv national university named after V. N. Karazin / P. Berdnik // Сучасні інформаційні системи = Advanced Information Systems. – 2019. – Т. 3, № 2. – С. 104-108.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced