Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/43018
Title: Разработка обучающей игры «WEB-технологии»
Other Titles: Development of educational game “WEB-technologies”
Authors: Егорова, Ирина Николаевна
Кочура, Любовь Алексеевна
Keywords: мобильное приложение; структура; UML-диаграмма; mobile application; structure; UML-diagram
Issue Date: 2019
Publisher: Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт"
Citation: Егорова И. Н. Разработка обучающей игры «WEB-технологии» / И. Н. Егорова, Л. А. Кочура // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Нові рішення в сучасних технологіях = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : New solutions in modern technology : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2019. – № 2. – С. 49-53.
Abstract: В работе предложена модель обучающей игры с многоуровневой иерархической структурой. Игра рассчитана на пользователей разного уровня подготовки - как абитуриентов, так и студентов, и реализована в виде приложения для мобильных устройств на базе операционной системы Android. Игра разработана с целью повышения интереса пользователей к дисциплинам стека WEB-технологии, а также для улучшения эффективности обучения в целом. Разработана многоуровневая структура игры, содержащая различные уровни представления данных. На нижних уровнях находится информация по языкам HTML, CSS, PHP, необходимая для создания собственного сайта. На верхнем уровне расположена информация касательно инструментов SEO, знание которых позволяет оптимизировать сайт и продвинуть его в зону видимости информационно-поисковых систем. Для абитуриентов доступна информация первого базового уровня иерархической структуры игры, которая позволяет ознакомить пользователя с основными понятиями и практическими аспектами в области WEB-технологий. Студенты, в свою очередь, получают доступ ко всей информации. Схема навигации игры представлена в виде UML-диаграммы. Игра рассчитана на пользователей возрастом 16-22 года и имеет ограничения по доступу к тестовой части игры - только зарегистрированным пользователям. На подготовительном этапе разработки игры проведен опрос с целью выявления наиболее значимых показателей, влияющих на ее качество. Обработка данных осуществлена посредством метода экспертных оценок. Среди предложенных вариантов наиболее значимыми оказались: дизайн и скорость работы, удобство навигации, контент игры, возможность проходить тематические тесты. По завершении разработки игры применены методы анкетирования и интервью, которые позволили оценить полученные результаты, определить уровень разработанного приложения и целесообразность его внедрения. Проведенный анализ опроса показал, что мнения экспертов являются согласованными. Игра в целом соответствует ожиданиям экспертов и целесообразна для внедрения. Разработанное приложение позволяет осуществить обучение в игровой форме и, в целом, повысить заинтересованность пользователей в изучении дисциплин стека WEB-технологии.
This paper proposes a model of an educational game with a multi-level hierarchical structure. The game is designed for users with different background levels - both applicants and students. The game is implemented as an application for mobile devices based on the Android operating system and designed to increase user interest to the disciplines of the WEB technology stack, as well as to improve the effectiveness of training in general. A multi-level structure of the game is developed, containing various levels of data representation. The lower levels contain information on the HTML, CSS, and PHP languages needed to create own website. Upper level contains information regarding SEO tools, the knowledge of which allows website optimization and promotion to the visibility range of information retrieval systems. Information for the first basic level of the hierarchical structure of the game is available for applicants, which allows familiarizing the user with the basic concepts and practical aspects in the field of WEB-technologies. Students, in turn, gain access to all information. The navigation scheme of the game is presented as a UML diag ram. The game is designed for users aged 16-22 and has restrictions on access to the test part of the game – only to registered users. At the preparatory stage of game development, a survey was conducted to identify the most significant indicators that affect quality. Data processing is carried out using the method of expert assessments. Among the proposed options, the most significant were: design and speed, ease of navigation, game content and the ability to pass thematic tests. Upon completion of the development of the game, questionnaire and interview methods were applied, which made it possible to evaluate the results obtained, determine the level of the developed application and the appropriateness of implementation. The survey analysis showed that the opinions of experts are consistent. The game meets the expectations of experts in general and is suitable for implementation. The developed application allows for training in a playful way and, in general, to increase the interest of users in studying the disciplines of the WEB technology stacks.
ORCID: orcid.org/0000-0002-5242-0096
DOI: doi.org/10.20998/2413-4295.2019.02.07
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/43018
Appears in Collections:Вісник № 02. Нові рішення в сучасних технологіях

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2019_2_NRST_Egorova_Razrabotka.pdf443,12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.