Созидательность, как стратегия выживания и концепция образования
Дата
2018
Автори
DOI
doi.org/10.5281/zenodo.2545083
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди
Анотація
Исходя из необходимости подготовки человека будущего к кардинальным преобразованиям мира, реализации стратегии опережающих действий в нейтрализации угроз, связанных с глобальными проблемами цивилизации, осуществляется анализ термина созидательность, как основы формирования духовного облика личности, педагогики духовности, как современной концепции философии образования. Рассматриваются возможные девиации и риски, возникающие в условиях отхода от принципов духовного воспитания при реализации концепций компетентностного подхода, эвристического воспитания, необихевиористических и неопрагматических подходах, теории дистанционного обучения, концепции ноосферного воспитания. Анализируются онтологический, проективный и метафизический аспект созидательности, как практического преломления духовного. Демонстрируется развитие идей созидательности в современной философской антропологии, отечественными и зарубежными исследователями. Подчёркивается связь теории созидательности с концепцией устойчивого развития, экологической безопасностью, теорией ноосферного общества. Анализируются конструктивные возможности данной категории в формировании высокой гражданской мотивации личности, утверждении нового мироустройства. Изучаются возможности духовной коррекции созидательных усилий человечества на основе реализации задач спецкурсов "Сопричастность" и "Миропостижение". Выносятся на рассмотрение основные принципы формирования созидательности с учётом теоретических, педагогических, методологических и организационных аспектов. Теория созидательности рассматривается как основа педагогической духовности, как стратегия современного образования и логическое продолжение теории трудового воспитания. Формирование созидательности, интеллигентности и открытости миру рассматривается в качестве основополагающих компонентов общепланетарной идентичности, как основы единения человечества для решения глобальных проблем цивилизации.
Based on the need to prepare the person of the future for cardinal transformations of the world, to implement a strategy of advancing actions to neutralize threats related to global problems of civilization, an analysis of the term building as the basis for the formation of the spiritual image of the individual, the pedagogy of spirituality, as a modern concept of educational philosophy is carried out. Possible deviations and risks arising in the conditions of deviation from the principles of spiritual education in the implementation of the concepts of competence approach, heuristic education, non-behavioral and non-pragmatic approaches, the theory of distance education, the concept of noospheric education are considered. The ontological, projective and metaphysical aspects of building as a practical refraction of the spiritual are analyzed. The development of ideas of creativity in modern philosophical anthropology, by domestic and foreign researchers, is demonstrated. It emphasizes the connection between the theory of creativity and the concept of sustainable development, environmental safety, and the theory of noospheric society. The constructive capabilities of this category are analyzed in the formation of a high civic motivation of the individual, the approval of a new world pattern. The possibilities of the spiritual correction of the building efforts of mankind are being studied on the basis of the realization of the tasks of the special courses “Involvement” and “World Awareness”. The basic principles of the formation of creativity are taken into consideration, taking into account theoretical, pedagogical, methodological and organizational aspects. The theory of creativity is considered as the basis of pedagogical spirituality, as a strategy of modern education and a logical continuation of the theory of labor education. Formation of building, intelligence and openness to the world is considered as the fundamental components of planetary identity, as the basis of the unity of humanity for solving global problems of civilization.
Based on the need to prepare the person of the future for cardinal transformations of the world, to implement a strategy of advancing actions to neutralize threats related to global problems of civilization, an analysis of the term building as the basis for the formation of the spiritual image of the individual, the pedagogy of spirituality, as a modern concept of educational philosophy is carried out. Possible deviations and risks arising in the conditions of deviation from the principles of spiritual education in the implementation of the concepts of competence approach, heuristic education, non-behavioral and non-pragmatic approaches, the theory of distance education, the concept of noospheric education are considered. The ontological, projective and metaphysical aspects of building as a practical refraction of the spiritual are analyzed. The development of ideas of creativity in modern philosophical anthropology, by domestic and foreign researchers, is demonstrated. It emphasizes the connection between the theory of creativity and the concept of sustainable development, environmental safety, and the theory of noospheric society. The constructive capabilities of this category are analyzed in the formation of a high civic motivation of the individual, the approval of a new world pattern. The possibilities of the spiritual correction of the building efforts of mankind are being studied on the basis of the realization of the tasks of the special courses “Involvement” and “World Awareness”. The basic principles of the formation of creativity are taken into consideration, taking into account theoretical, pedagogical, methodological and organizational aspects. The theory of creativity is considered as the basis of pedagogical spirituality, as a strategy of modern education and a logical continuation of the theory of labor education. Formation of building, intelligence and openness to the world is considered as the fundamental components of planetary identity, as the basis of the unity of humanity for solving global problems of civilization.
Опис
Ключові слова
философия образования, открытость миру, интеллигентность, трудовое воспитание, philosophy of education, building, openness to the world, intelligence, labor education
Бібліографічний опис
Мищенко В. Созидательность, как стратегия выживания и концепция образования / В. Мищенко // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Сер. : Філософія : зб. наук. пр. – Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018. – Вип. 51. – С. 139-163.