Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/44809
Title: Аналіз можливості продовження експлуатації ротора середнього тиску з урахуванням тріщин критичного розміру
Other Titles: Analysis of the opportunity to extend the operation of the intermediate pressure rotor with critical size cracks
Authors: Черноусенко, Ольга Юріївна
Риндюк, Дмитро Вікторович
Пешко, Віталій Анатолійович
Keywords: тепловий стан; напружено-деформований стан; теплові канавки; thermal state; strain-stress state; thermal grooves
Issue Date: 2019
Publisher: Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Citation: Черноусенко О. Ю. Аналіз можливості продовження експлуатації ротора середнього тиску з урахуванням тріщин критичного розміру / О. Ю. Черноусенко, Д. В. Риндюк, В. А. Пешко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Енергетичні та теплотехнічні процеси й устаткування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Power and Heat Engineering Processes and Equipment : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2019. – № 1. – С. 4-9.
Abstract: В роботі приведено обґрунтування допустимості подальшої експлуатації ротора середнього тиску турбіни К-200-130-3 енергоблоку № 9 Луганської ТЕС з урахуванням критичного розміру тріщин, що виникли в експлуатаційний період. Розглянуто проведення та результати ряду досліджень, спрямованих на аналіз можливості продовження експлуатації даного обладнання після проведення проточки радіальних канавок різної глибини в місцях виникнення тріщин. Також надано прогноз можливості продовження розвитку тріщин в канавках. Для обґрунтування допустимості подальшої експлуатації ротора середнього тиску турбіни, проводилися розрахункові експерименти з використанням математичного моделювання, по визначенню теплового, напружено-деформованого стану та тривалої міцності досліджуваного об’єкта. Вирішено крайову задачу нестаціонарної теплопровідності для стаціонарного та основних пускових режимів паротурбінної установки, дискретизація розрахункової області проведена на основі методу скінченних елементів. Розрахунок напружено-деформованого стану ротора середнього тиску виконано за сумісної дії температурних напружень, градієнтів температурного поля, відцентрових сил інерції та напружень від тиску. Встановлено, що при роботі на напівпікових режимах, існує можливість підвищення залишкового ресурсу після виконання конструктивно-ремонтних заходів, а саме вирізання металу поверхневого шару теплових канавок на допустиму величину. Також, на конкретному прикладі, доведено недоцільність глибокої, понад 18 мм, вибірки металу теплових канавок.
The paper shows the validity of the re-extension of operation-time of the intermediate pressure rotor of the K-200-130-3 turbine unit number 9 of the Luhansk TPP, with taking into account the critical size of the cracks that arose during the exploitation period. It was considered the conduct and results of several studies that were aimed to analyze the possibility of extending the operation-time of the equipment after conducting grooving of different depths radial grooves in places of cracks arising. The forecast of the possibility of continuation of cracks in the grooves is also provided. For justification of the possibility of further operation of the intermediate-pressure rotor of the turbine, computational experiments were carried out. Methods of mathematical modeling were used to determine the thermal, strain-stress state and long-term strength of the investigated object. The boundary value problem of non-stationary thermal conductivity for the stationary and main launch modes of the steam turbine installation is solved. The sampling of the calculated area is based on the finite element method. The calculation of the strain-stress state of the intermediate pressure rotor is made by the joint action of temperature stresses, temperature field gradients, centrifugal forces of inertia and stresses from pressure. It has been established, that when working in semi-peak modes, it is possible to increase the residual service life-time after carrying out constructive-repair measures, namely, cutting metal surface layer of thermal grooves to the admissible value. Cutting metal of the surface layer of intermediate-pressure rotor thermal grooves of 18 mm gives an opportunity to increase the residual service life-time and extend the exploitation. Also, on a concrete example, it has been proven inexpedient to deep, more than 18 mm, cutting metal into thermal grooves.
ORCID: orcid.org/0000-0002-1427-8068
orcid.org/0000-0003-0610-1403
DOI: doi.org/10.20998/2078-774X.2019.01.01
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/44809
Appears in Collections:Вісник № 01. Енергетичні та теплотехнічні процеси й устаткування

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2019_01_ETPU_Chernousenko_Analiz mozhlyvosti.pdf897,94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.