Виховна складова у системі освіти

Ескіз

Дата

2018

ORCID

DOI

item.page.thesis.degree.name

item.page.thesis.degree.level

item.page.thesis.degree.discipline

item.page.thesis.degree.department

item.page.thesis.degree.grantor

item.page.thesis.degree.advisor

item.page.thesis.degree.committeeMember

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Донецький державний університет управління

Анотація

У статті розглядається роль виховної складової у системі освіти. Зазначається, що виховання є найважливішою функцією суспільства. соціальним за своєю природою, його сутність полягає в організації процесу соціалізації індивідів, і, зокрема, молодого покоління. Зазначаеться, що між вихователем і вихованцем складаються соціальні відносини, які базуються на певній нормативно-ціннісній системі і виявляються в різних формах. У статті проаналізовано теоретичні принципи, за допомогою яких можна організувати процес виховання в навчальному закладі. Зроблено висновок, що виховання органічно пов'язане з навчанням, дані види діяльності взаємодоповнюють і взаємозбагачують один одного. У процесі освіти навчання повинне мати виховний характер, а виховання містити в собі навчання.
The article deals with education as a social phenomenon and the role of an educational component in the education system. It is noted that a significant role in the formation of a highly educated and cultural person belongs to education, which, for the successful organization of the educational process and management, is capable of solving this issue. It is noted that education is the most important function of society and as a social phenomenon depends on the norms, rules, traditions, values that exist in a society that determine the behavior of the individual. It is emphasized that the social institute of education has its own goal, aimed at organizing the educational process in society. He has certain functions that help in achieving this goal, as well as relevant institutions and facilities (research institutes, educational and educational institutions). The educational process is carried out through the use of various educational methods, technologies, systems. It is stressed that today, the questions concerning the educational system in the modern Ukrainian society are topical. The transformational processes taking place in the life of Ukrainian society require fundamentally new approaches to the organization of educational work in educational institutions, including in higher education. The article analyzes the theoretical principles by which it is possible to organize the process of education in an educational institution. It is emphasized that education is a separate kind of educational activity as activity in forming of certain value orientations, ideals, which results in the socialization and inculturation of the individual. This activity is about selfdevelopment of an individual, formation of his spiritual culture. It is concluded that education is organically linked with learning, these activities complement each other and mutually enrich each other. In the process of education, education should have an educational character, and education should include education. Also, the article analyzes specific forms and functions of education. It is concluded that education represents a complex social phenomenon, which includes a variety of social interactions and relationships, which, in turn, are realized in the corresponding social institute.

Опис

Ключові слова

виховання, виховний процес, виховна система, соціальні відносини, education, educational process, educational system

Бібліографічний опис

Агаларова К. А. Виховна складова у системі освіти / К. А. Агаларова // Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління : зб. наук. пр. Сер. : Спеціальні та галузеві соціології. – Харків : НТУ "ХПІ", 2018. – Т. 4, вип. 6. – С. 28-36.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced