Геометрическая стабильность подшипников скольжения
Дата
2013
Автори
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПИ"
Анотація
Статья обсуждает геометрическую стабильность скользящего узла в связи с требованиями трибологии. Анализирует форму и размеры скользящей пары (подшипник-вал) с целью ее оптимизации. Изменяя формы вала и концентратора (ослаблением), мы пытались добиться более равномерного распределения напряжений и таким образом и режима работы двигателей отдельных элементов системы трибологии. Таким образом, можно создать большую долговечность и надежность системы.
The article discusses the geometric stability of the sliding unit in connection with the requirements of tribology. Analyzes the shape and size of the sliding pair (bearing-shaft) in order to optimize it. By changing the shape of the shaft and hub (weakening), we tried to achieve a more uniform stress distribution and the manner and mode of operation of the system components engine tribology. Thus it is possible to create greater durability and reliability.
The article discusses the geometric stability of the sliding unit in connection with the requirements of tribology. Analyzes the shape and size of the sliding pair (bearing-shaft) in order to optimize it. By changing the shape of the shaft and hub (weakening), we tried to achieve a more uniform stress distribution and the manner and mode of operation of the system components engine tribology. Thus it is possible to create greater durability and reliability.
Опис
Ключові слова
концентратор, долговечность, трибология, оптимизация, вал, напряжение, bearing, hub, durability
Бібліографічний опис
Ткач З. Геометрическая стабильность подшипников скольжения / З. Ткач, Ю. Руснак, М. Каднар // Вестник Нац. техн. ун-та "ХПИ" : сб. науч. тр. Темат. вып. : Проблемы механического привода. – Харьков : НТУ "ХПИ". – 2013. – № 40 (1013). – С. 179-185.