Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/4791
Title: Моделі раціональності в освіті (до питання про трансформаційні процеси в освіті)
Models of rationality in education (to question about transformation processes in education)
Authors: Дольська, Ольга Олексіївна
Keywords: педагогіка; розум; мислення; підхід методологічний; раціональність комунікативна; діагностика; philosophy of education; models of rationality; communicative rationality; nonlinear transformations; pedagogical mind; thought
Issue Date: 2011
Publisher: Інститут філософії НАН України
Citation: Дольська О. О. Моделі раціональності в освіті (до питання про трансформаційні процеси в освіті) / О. О. Дольська // Практична філософія. – 2011. – № 2 (40). – С. 106-114.
Abstract: Автор пропонує методологічний підхід до розуміння трансформаційних процесів в освіті. Пропонуються моделі раціональності в освітянській практиці, серед яких особлива увага приділяється моделі комунікативної раціональності та її інваріантам. Автор вважає, що діагностика стану освіти повинна враховувати концепцію трансформацій раціональності. Аналіз концепції підкреслює людино-творчий і соціально-перетворюючий потенціал раціональності в освіті.
An author offers methodological approach to the understanding transformation processes in education. The models of rationality in elucidative practice, among which the special attention is spared to communicative rationality and its inversions, are offered. An author considers that diagnostics of the state of education must take into account conception of transformations of rationality. The analysis of conception underlines humani-creative and socially-converting potential rationality in education.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/4791
Appears in Collections:Кафедра "Філософія"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Praktych_filosofiia_2011_2_Dolska_Modeli.pdf220,23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.