Вербальне та невербальне втілення комунікативної стратегії докору (на матеріалі англомовного кінодискурсу)
Дата
2014
Автори
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Житомирський державний університет ім. Івана Франка
Анотація
У статті представлено результати аналізу вербальної та невербальної реалізації комунікативної стратегії докору в англомовному кінодискурсі. Встановлено, що комунікативна стратегія докору полягає в ствердженні суб’єктом докору негативної оцінки з приводу факту здійснення / нездійснення об’єктом докору відповідного дійства. Комунікативний акт докору характеризується як очний, "ситуативно прив’язаний" акт, реалізація якого вимагає присутності об’єкта докору, на якого спрямований інтенційний стан мовця-суб’єкта докору. Докір відзначається значною емоційністю, що відображається у невербальній комунікативній поведінці учасників акту; частіше пов'язаний з етичною оцінкою поведінки: суб’єкт докору намагається змінити ситуацію, змусити об’єкта скорегувати поведінку в майбутньому.
The article analyzes the verbal and nonverbal implementation of the communicative strategy of reproach in the English cinema discourse. It is proved that the communicative strategy of reproach is realized as an issued by the subject of reproach negative assessment of the fact of realization / non-realization of a certain action by the object of reproach. Reproach is a highly situated communicative act requiring the presence of the object of reproach towards whom the intentional state of the speaker (the subject of reproach) is directed. Reproach is characterized by great emotionality which is displayed in the nonverbal communicative behavior of the participants of the act; more often it is associated with the ethical behavior assessment: the subject of reproach seeks to change the situation, make the object correct his/her behavior in future.
The article analyzes the verbal and nonverbal implementation of the communicative strategy of reproach in the English cinema discourse. It is proved that the communicative strategy of reproach is realized as an issued by the subject of reproach negative assessment of the fact of realization / non-realization of a certain action by the object of reproach. Reproach is a highly situated communicative act requiring the presence of the object of reproach towards whom the intentional state of the speaker (the subject of reproach) is directed. Reproach is characterized by great emotionality which is displayed in the nonverbal communicative behavior of the participants of the act; more often it is associated with the ethical behavior assessment: the subject of reproach seeks to change the situation, make the object correct his/her behavior in future.
Опис
Ключові слова
когнітивно-комунікативні дослідження, мовленнєві акти, іноземні мови, комунікативні наміри несхвалення, communicative strategy, communicative act, communicative intention, reproach, nonverbal implementation of the intention
Бібліографічний опис
Гулієва Д. О. Вербальне та невербальне втілення комунікативної стратегії докору (на матеріалі англомовного кінодискурсу) / Д. О. Гулієва // Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. Сер. : Філологічні науки : наук. журн. – 2014. – Вип. 2 (80). – С. 215-220.