От психолингвистики 2.0 к психолингвистике 3.0: Quo Vadis?
Дата
2009
Автори
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди
Анотація
В статье рассматривается появление социально-коммуникативного пространства, порожденного бурным развитием интернет-технологий в 21 столетии, а также описываются изменения, которые претерпевает коммуникативный процесс и язык при функционировании в данном пространстве. Обсуждаются возможности анализа этих изменений с позиции психолингвистического знания. Особое внимание уделяется роли технологического фактора (технологий веб 2.0 и веб 3.0) в изменениях, происходящих со словом и текстом в Интернете как объектах психолингвистического характера.
The paper addresses psycholinguistic issues of emerging informational communicative society of the 21st century generated by ICT. The impact of the Internet on forming and developing informational-communicative society is comprehensively considered including its linguistic component, since modern linguistic view requires interdisciplinary (multimodal) approach to social Internet communication space research. The paper also enlightens changes in language, text and word initiated by the Internet (web2.0 and web 3.0) from psycholinguistic disciplinary perspectives.
The paper addresses psycholinguistic issues of emerging informational communicative society of the 21st century generated by ICT. The impact of the Internet on forming and developing informational-communicative society is comprehensively considered including its linguistic component, since modern linguistic view requires interdisciplinary (multimodal) approach to social Internet communication space research. The paper also enlightens changes in language, text and word initiated by the Internet (web2.0 and web 3.0) from psycholinguistic disciplinary perspectives.
Опис
Ключові слова
интернет-коммуникация, веб 2.0, веб 3.0, методологический инструментарий, междисциплинарность, трансдисциплинарность, computer-mediated communication, web 2.0, web 3.0, research methodology, transdisciplinarity, interdisciplinarity
Бібліографічний опис
Горошко Е. От психолингвистики 2.0 к психолингвистике 3.0: Quo Vadis? / Е. Горошко // Психолінгвістика. Сер. : Психологія, мовознавство, соціальні комунікації : зб. наук. пр. – Переяслав-Хмельницький, 2009. – Вип. 3. – С. 108-124.