Дистанційна форма здобуття вищої освіти: аналіз думки студентів щодо якості, переваг і недоліків

Анотація

Стаття містить результати аналізу наукової літератури щодо проблематики використання інформаційно-комунікаційних технологій у системі дистанційної освіти, а також напрямів вирішення питань забезпечення якості здобутої у її межах вищої освіти. Переважна більшість наукових досліджень, особливо в межах вітчизняної наукової думки, була виконана за допомогою теоретичних методів наукового пізнання та зосереджувалась на теорії, системі, законах, ідеях та парадигмах знань щодо дистанційної освіти та її якості. Такий підхід дещо звужує фокус розгляду відповідного феномену, адже питання практики функціонування окремих елементів відповідної системи залишаються відкритими для подальших наукових пошуків. На відміну від вітчизняних учених зарубіжні дослідники зосереджують свою увагу на вирішенні питань ефективності функціонування системи дистанційної освіти та використовують для цього суто емпіричні методи дослідження. З огляду на брак висвітлення у вітчизняній науковій літературі здобутих за допомогою емпіричних методів наукового пізнання результатів досліджень феномену якості вищої освіти в системі дистанційної форми її здобуття та факт існування запиту з боку суб’єктів державного управління розвитком системи вищої освіти, так само як і з боку адміністрацій закладів вищої освіти, на результати таких наукових пошуків, авторами публікації пропонуються до уваги та подальшого обговорення результати аналізу проведеного у 2018/19 навчальному році опитування студентів «Ставлення до дистанційної освіти та оцінювання її якості». Стаття містить результати аналізу відповідей респондентів щодо очікуваної якості здобутої в межах дистанційної форми навчання вищої освіти. Отримані авторами результати подаються через призму умовного порівняння якості вищої освіти, здобутої в системі денної та заочної форм навчання. Крім того, у статі висвітлено результати оцінювання студентами значущості основних переваг та недоліків дистанційної форми навчання, за результатами аналізу яких було опрацьовано пропозиції щодо можливості підвищення якості вищої освіти в межах дистанційної форми її здобуття, а також напрямів удосконалення змісту та практики реалізації державної політики щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті.
The article deals with the results of scientific literature analysis on the usage of information and communication technologies in the system of distance education, as well as the ways of solving the problems regarding ensuring the quality of higher education obtained within its framework. The vast majority of scientific researches, especially within the framework of opinions of domestic science, was carried out using the theoretical research methods and focused on the theory, system, laws, ideas and paradigms of knowledge regarding distance education and its quality. This approach narrows to certain extend the focus of the relevant phenomenon consideration, because the issue on the relevant system separate elements functioning remains open for further research. As opposed to domestic scientists, foreign researchers pay their attention to solving the problems connected with the effectiveness of the distance education system; for this purpose they use purely empirical research methods. Due to the lack of the results of domestic research on distance higher education quality, on the one hand, and the request from public administration subjects for the development of the higher education system, on the other hand, the authors offer to take into consideration the analysis of the results of the survey on students’ attitude to distance education and assessment of its quality which was carried out in 2018/19 academic year. The article contains the results of the analysis of respondents' answers as for the expected quality of higher education obtained remotely. The obtained results are presented through the prism of conditional comparison of the quality of higher education received in the systems of full-time and distance learning forms of education. In addition, the article shows the results of students' assessment of the importance of the main advantages and disadvantages of distance learning, due to the analysis of which the proposals on the improvement of higher education quality, its content and ways of the implementation of state policy as for the usage of information and communication technologies in education were made.

Опис

Ключові слова

дистанційна освіта, інформаційно-комунікаційні технології, якість вищої освіти, опитування студентів, переваги дистанційного навчання, недоліки дистанційного навчання, distance education, information and communication technologies, survey of students, advantages of distance education, disadvantages of distance education

Бібліографічний опис

Дистанційна форма здобуття вищої освіти: аналіз думки студентів щодо якості, переваг і недоліків [Електронний ресурс] / С. А. Мороз [та ін.] // Інформаційні технології і засоби навчання = Information Technologies and Learning Tools : електрон. наук. фахове вид. – 2020. – Т. 79, № 5. – С. 276-295. – URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3340, вільний (дата звернення 04.11.2020 р.).

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced