Стратегічна роль особистої відповідальності персоналу у формуванні додаткового продукту

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2019

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Анотація

У статті розглянуто актуальні питання щодо відповідності стратегії підприємства цілям, мотивації та контролю особистої відповідальності персоналу за формування та рух додаткового продукту протягом робочого дня. Метою статті є обґрунтування стратегічної ролі особистої економічної відповідальності персоналу, встановлення взаємозв’язків між стратегією підприємства та мотивацією персоналу у формуванні та русі додаткового продукту. Методологічну основу дослідження становлять теоретичні розробки провідних вітчизняних та зарубіжних учених в питаннях стратегічного управління, менеджменту персоналу, логістики з використанням методів системного аналізу та математичного моделювання. За результатами дослідження сформульовано висновок, що визначення особистої економічної відповідальності персоналу як невід’ємного складника стратегічного управління обґрунтовано вимогами ринкових відносин. Практична цінність цього дослідження полягає в тому, що результати роботи підкреслюють залежність стратегічної конкурентоспроможності підприємства від особистої відповідальності персоналу за формування та рух додаткового продукту протягом робочого дня.
The article deals with topical issues concerning the alignment of the strategy of an enterprise with the goals, motivation and control of personal responsibility of personnel in the process of formation and movement of an added product in the working day. The purpose of the article is to substantiate the strategic role of personal economic responsibility of the personnel, to establish the relationship between the strategy of the enterprise and the motivation of the personnel in the formation and movement of the additional product. The methodological basis of the research consists of theoretical concepts developed by leading domestic and foreign scientists in the areas of strategic management, personnel management, and logistics using methods of systems analysis and mathematical modeling. On the basis of the results of this study, it was concluded that defining personal economic responsibility of the personnel as an integral part of strategic management is justified taking into account the essence of market relations. Determining the ratio of the equivalent of the price of an additional product marked as "personnel capital" to real costs makes it possible to determine the right of personnel to personal income upon completion of the production of the main product. Personal responsibility of personnel in the formation and movement of an additional product plays a strategic role in determining joint responsibility for the economic risks of production activities and the formation of grounds for the logistics of the movement of an additional product as a functional obligation of the subject of activity, synthesizing innovation in its activities and the movement of an additional product The paper gives recommendations on the formation of a system of personnel motivation, which will have a direct impact on the personal responsibility in the process of formation and movement of an additional product. Also, the strategic role of personal responsibility of personnel in the formation and movement of an additional product is determined. The practical value of this work consists in showing the importance and strategic role of personal responsibility of personnel in the formation and movement of an added product, which creates an information base for analyzing the economic parameters of the activity of the personnel. It allows the managers to understand the dependence of strategic competitiveness on the formation of high personal economic responsibility for the results of a joint activity.

Опис

Ключові слова

стратегічне управління, мотивація персоналу, економіка, конкурентоспроможність, українські підприємства, strategic management, added product, personnel motivation, personal responsibility

Бібліографічний опис

Кабанець І. А. Стратегічна роль особистої відповідальності персоналу у формуванні додаткового продукту [Електронний ресурс] / І. А. Кабанець // Інфраструктура ринку. – Електрон. текст. дані. – 2019. – Вип. 29. – С. 183-188. – Режим доступу: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/29_2019_ukr/29.pdf, вільний (дата звернення 14.01.2021 р.).