Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/51005
Title: Підвищення ефективності штатних систем підігріву двигуна бойової машини піхоти
Other Titles: Improving the efficiency of staff heating systems for the engine of the infantry combat machine
Authors: Міщенко, Ярослав Сергійович
Рудий, Андрій Володимирович
Васильєв, Антон Юрійович
Keywords: швидкість охолодження масла; теплоізолюючі матеріали; пасивна система підтримання температури масла; oil cooling rate; thermal insulation materials; passive oil temperature control system
Issue Date: 2020
Publisher: Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Citation: Міщенко Я. С. Підвищення ефективності штатних систем підігріву двигуна бойової машини піхоти / Я. С. Міщенко, А. В. Рудий, А. Ю. Васильєв // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Машинознавство та САПР = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Engineering and CAD : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2020. – № 2. – С. 78-83.
Abstract: Проведено аналіз існуючих систем підігріву масла зразків бронетанкової техніки, обладнаних двигунами з сухим картером. Визначено переваги і недоліки існуючих систем підігріву масла зразків бронетанкової техніки обладнаних двигунами з сухим картером під час їх застосування на бойових броньованих машинах, на прикладі бойової машини піхоти БМП-2. Проаналізовано ефективність використання штатної системи передпускового підігріву двигуна бойової машини піхоти БМП-2. Надані пропозиції щодо модернізації існуючої системи передпускового підігріву масла двигуна бойової машини піхоти БМП-2, застосовуючи сучасні теплоізолюючі матеріали. Обґрунтовано необхідність збільшення часу охолодження масла в системі змащування двигуна з сухим картером, враховуючи основні фактори та сумарні сили опору в рухомих частинах та механізмах двигуна. Представлені результати експериментального дослідження видкості охолодження масла МТ-16п отриманих за допомогою розробленого експериментального пристрою для визначення швидкості охолодження технічних рідин за різних значеннях температури зовнішнього повітря. Запропоновано спосіб визначення коефіцієнту охолодження на основі відомих законів теплопровідності з використанням отриманих експериментальних результатів швидкості охолодження масла МТ-16п за різних значеннях зовнішньої температури. Визначено середньодобові витрати пального одного механізованого батальйону, озброєного бойовими машинами піхоти необхідного для забезпечення існуючих вимог щодо їх експлуатації в умовах низьких температур. Обґрунтовано та запропоновано подальші кроки досліджень в напрямку впливу теплових характеристик різних типів теплоізолюючих матеріалів на зменшення швидкості охолодження масла в системі змащування двигуна з сухим картером пасивним способом, а також розроблення науково-методичного апарату який би, на відміну від існуючих, дозволяв здійснювати раціональний вибір типу та параметрів теплоізоляційних матеріалів для проведення модернізації існуючих систем підігріву бойових машин.
The analysis of the existing oil heating systems of samples of armored vehicles equipped with engines with dry crankcase. Advantages and disadvantages of existing systems of oil heating of samples of armored vehicles equipped with engines with dry crankcase during their use on combat armored vehicles, on the example of a BMP-2 infantry fighting vehicle, are identified. The effectiveness of the use of the regular system of prestarting oil heating of the engine of the infantry fighting vehicle BMP-2 is analyzed. Suggestions for modernization of the existing system of prestarting oil heating of the engine of the infantry fighting vehicle BMP-2 were made, using modern insulating materials. The necessity of increasing the cooling time of the oil in the system of lubrication of the engine with a dry crankcase is substantiated, taking into account the main factors and the total resistance forces in the moving parts and mechanisms of the engine. The results of the experimental study of the cooling rate of MT-16p oil obtained with the help of the developed experimental device for determining the cooling rate of technical liquids at different values of ambient air temperature are presented. A method of determining the coefficient of cooling based on the known laws of thermal conductivity with the use of the obtained experimental results of the cooling rate of oil MT-16p at different values of the external temperature is proposed. The average daily fuel consumption of one mechanized battalion of infantry armed with combat vehicles, necessary to meet the existing requirements for their operation at low temperatures, are defined and expressed in quantitative terms. Subsequent steps to carry out the necessary researches in the direction of influence of thermal characteristics of different types of insulating materials on reduction of the cooling rate of oil in the system of lubrication of the engine with dry crankcase in a passive way, as well as, development of scientific and methodical apparatus which would unlike existing ones are substantiated and proposed choice of type and parameters of thermal insulation materials for modernization of existing systems of heating of combat vehicles.
ORCID: orcid.org/0000-0002-0231-2361
orcid.org/0000-0001-8106-0950
DOI: doi.org/10.20998/2079-0775.2020.2.09
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/51005
Appears in Collections:Вісник № 02. Машинознавство та САПР
Кафедра "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
visnyk_KhPI_2020_02_MSAPR_Mishchenko_Pidvyshchennia.pdf530,19 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.