Демаркация позитивной науки и метафизики
Дата
2015
Автори
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Грамота
Анотація
В статье рассматривается проблема демаркации научного и ненаучного знания, в частности, демаркации науки и идеологии. Автор анализирует варианты решения этой проблемы представителями позитивизма и полагает, что специфика идеологического знания создается включением в идеологические доктрины ценностных суждений и психопрактик, блокирующих критическое мышление индивидов. Мышление, лишенное критичности, может быть привязано к определенной идее и ограниченному историческому опыту и только из него черпать доказательства своей состоятельности, не обращая внимания на противоречащую аргументацию.
The article considers the problem of the demarcation of scientific and non-scientific knowledge, in particular, the demarcation of science and ideology. The author analyzes solutions to this problem proposed by the representatives of positivism and believes that the specificity of ideological knowledge is created by the introduction of value judgments and psycho practices blocking individuals’ critical thinking in ideological doctrines. Thinking, devoid of criticality, can be linked to a particular idea and limited historical experience and can draw the proof of its relevancy from this experience only not paying attention to contradictory argumentation.
The article considers the problem of the demarcation of scientific and non-scientific knowledge, in particular, the demarcation of science and ideology. The author analyzes solutions to this problem proposed by the representatives of positivism and believes that the specificity of ideological knowledge is created by the introduction of value judgments and psycho practices blocking individuals’ critical thinking in ideological doctrines. Thinking, devoid of criticality, can be linked to a particular idea and limited historical experience and can draw the proof of its relevancy from this experience only not paying attention to contradictory argumentation.
Опис
Ключові слова
метод, критическое мышление, идеология, идея, method, critical thinking, ideology, idea
Бібліографічний опис
Голованов Б. Д. Демаркация позитивной науки и метафизики / Б. Д. Голованов // Альманах современной науки и образования. – 2015. – № 6 (96). – С. 57-60.