Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53225
Title: Розвиток медіакомпетентності як сучасна педагогічна стратегія
Other Titles: Development of mediacompetence as a modern pedagogical strategy
Authors: Онкович, Ганна Володимирівна
Білецький, Володимир Стефанович
Keywords: медіадидактика; вікідидактика; навчальний процес; вища освіта; інформаційна грамотність; засоби масової інформації; mediadidactics; mediaeducation; educational process; higher education; mass-media; information literacy
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім Дмитра Бураго
Citation: Онкович Г. В. Розвиток медіакомпетентності як сучасна педагогічна стратегія / Г. В. Онкович, В. С. Білецький // Мова і культура. – 2019. – Вип. 22, Т. 1 (196). – С. 294-302.
Abstract: Стаття присвячена важливості залучення до навчального процесу, формування професійної компетентності, саморозвитку вчителя, практичного досвіду викладачів на прикладі їхніх блогів, веб-сторінок в соціальній мережі тощо. Дослідники висвітлюють медіадидактику старих, нових і сучасних ЗМІ, говорять про її складові, виділяють нові поняття, терміни. Аналіз як метод дослідження показав історію та прогресивний розвиток медіаосвіти та медіадидактики у світі. Педагогічна спільнота в даний час говорить про новітні галузі медіадидактики, виправдовує і вводить терміни "блогодидактика" (педагогічна, предметна, наукова, навчально-наукова), вікідидактика та інші. Тематичні сторінки на Facebook успішно функціонують, вони стали платформами для обміну кращими практиками українських медіа-просвітників. Мова йде про практичний розвиток медіадидактики вищої, середньої, початкової школи, позашкільної роботи, навколишнього середовища тощо. Наявні відповідні практики, відсутні наукові розробки та узагальнення. Цей процес зараз активний.
The article deals with the importance of engaging in the educational process, the formation of professional competence, the teacher’s self-development, practical experience of teachers based on the example of their blogs, webpages in the social network, etc. Researchers highlight the media didactics of old, new and modern media, talk about its components, highlight new concepts, terms. Analysis as a research method showed the history and progressive development of media education and media didactics in the world. As a result of generalizations and systematization, further development of media didactics is predicted. The pedagogical community is currently talking about the latest branches of media didactics, justifi es and introduces the terms "blog-didactics" (pedagogical, subject, scientific,educational – scientific), wiki didactics and others. Thematic pages on Facebook are successfully functioning, which have become platforms for sharing best practices of Ukraine’s media educators. We are talking about the practical development of media didactics of higher, secondary, elementary school, extracurricular work, the environment, etc. Appropriate practices of practitioners are available, there is a lack of scientific elaboration and generalization. This process is currently active.
ORCID: orcid.org/0000-0001-9493-9104
orcid.org/0000-0003-2936-9680
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53225
Appears in Collections:Кафедра "Видобування нафти, газу та конденсату"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MK_2019_22_1_Onkovych_Rozvytok.pdf346,71 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.