Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53360
Title: Оцінювання впливу управління якістю на загальну ефективність та ефективність інновацій
Other Titles: Assessment of the Quality Management Impact on Total Efficiency and Efficiency of Innovation
Authors: Сергієнко, Олена Андріанівна
Білоцерківський, Олександр Борисович
Криворучко, Наталя Вікторівна
Нікітенко, Станіслав Віталійович
Keywords: якість; управління якістю; оцінка; рейтингове оцінювання; факторний аналіз; регресійний аналіз; quality; quality management; efficiency; innovation efficiency; evaluation; rating evaluation; factor analysis; regression analysis
Issue Date: 2020
Publisher: Одеський національний економічний університет
Citation: Сергієнко О. А. Оцінювання впливу управління якістю на загальну ефективність та ефективність інновацій / О. А. Сергієнко [та ін.] // Науковий вісник Одеського національного економічного університету : зб. наук. пр. – Одеса : ОНЕУ, 2020. – № 3-4 (276-277). – С. 141-153.
Abstract: Мета роботи полягає в удосконаленні методології оцінки та аналізу впливу факторів управління якістю на загальну ефективність та ефективність інновацій суб’єктів господарювання. Використано інструментарій економіко-математичних методів, а саме, інтегрального рейтингового оцінювання, факторного аналізу (метод головних компонент) та множинного регресійного аналізу. Запропонована чотирикрокова технологія оцінки впливу управління якістю на загальну ефективність та ефективність інновацій суб’єктів господарювання, що значно розширює складові оцінювання рівня якості за факторним простором і, як наслідок, підвищує оперативність ухвалення рішень щодо виявлення та локалізації слабких і "вузьких" місць. Практична значущість полягає в охопленні достатньої кількості показників і факторів, та застосування широкого кола методів і моделей надає можливість всебічно оцінити та проаналізувати наявний стан системи управління якістю з метою покращення й налагодження ефективного функціонування як окремого підприємства, вибіркової сукупності, так і підприємницьких систем та структур загалом.
The purpose of the work is to improve the methodology of assessment and analysis of the impact of quality management factors on the overall efficiency and effectiveness of innovation of economic entities. The tools of economic-mathematical methods are used, namely, integrated rating estimation, factor analysis (principal components method) and multiple regression analysis, which are practically implemented to study the degree of relationships and strength of influence. A four-step technology for assessing the impact of quality management on the overall efficiency and effectiveness of innovation of economic entities is proposed, which significantly expands the components of quality assessment by factor space and, consequently, increases the efficiency of decision-making to identify weaknesses and bottlenecks. Based on the results of the factor analysis procedure, three aggregate factor features of the quality management system that affect the overall integrated indicators of efficiency and innovation are identified and given an economic interpretation. The first factor - "Quality of management actions" (the actual approach to decision-making, human capital management, a systematic approach to management); the second factor - "Quality of the management environment" (leadership management, supplier management, customer focus); the third factor - "Quality of business processes" (process management, continuous improvement). A conceptual model of factors and results of quality management is presented, which includes local formative factors of the quality management system and the resulting variables - overall efficiency (quality of work) and efficiency of innovations.The constructed regression model confirms that the factors "Quality of management actions", "Quality of business processes", "Quality of management environment" have the most significant impact on the overall efficiency (quality of operation). Selected local components of the quality management system, such as leadership management, process management, human capital and customer focus, are common measures to improve the quality and efficiency of the studied enterprises. The practical significance lies in the coverage of a sufficient number of indicators and factors, and the use of a wide range of methods and models provides an opportunity to comprehensively assess and analyze the current state of quality management system to improve and establish effective functioning of individual enterprise, sample and business systems and structures in general.
ORCID: orcid.org/0000-0002-9796-9218
orcid.org/0000-0003-4707-7964
DOI: doi.org/10.32680/2409-9260-2020-3-4-276-277-140-152
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53360
Appears in Collections:Кафедра "Підприємництво, торгівля та експертиза товарів"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nauk_visnyk_ONEU_2020_3-4_Serhiienko_Otsiniuvannia.pdf1,12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.