Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53991
Title: Управління брендом в контексті формування конкурентних переваг закладу вищої освіти
Other Titles: Brand management in the context of forming competitive advantages of a higher educational institution
Authors: Ілляшенко, Сергій Миколайович
Шипуліна, Юлія Сергіївна
Ілляшенко, Наталія Сергіївна
Keywords: брендинг ЗВО; критерії потужності бренду; конкурентні переваги; ринок науково-освітніх послуг; організаційні засади брендингу ЗВО; university branding; criteria of brand power; competitive advantages; market of scientific and educational services; organizational principles of university branding
Issue Date: 2021
Citation: Ілляшенко С. М. Управління брендом в контексті формування конкурентних переваг закладу вищої освіти [Електронний ресурс] / С. М. Ілляшенко, Ю. С. Шипуліна, Н. С. Ілляшенко // Інфраструктура ринку : електрон. наук.-практ. журн. – 2021. – Вип. 57. – С. 63-69. – URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2021/57_2021/11.pdf, вільний (дата звернення 21.09.2021 р.).
Abstract: В статті запропоновано підхід до комплексного цілеспрямованого управління брендом сучасного ЗВО в контексті формування його конкурентних переваг. Визначено і систематизовано відповідно (до наукової і освітньої складових діяльності ЗВО) основні способи формування потужного бренду за критеріями Interbrand. Сформовано систему інструментів для вирішення комплексу завдань створення потужного бренду ЗВО, окреслено особливості їх застосування. Розроблено схему взаємодії представників вищого менеджменту ЗВО та його структурних підрозділів, які задіяні в управлінні брендом, запропоновано схему розподілу між ними основних управлінських функцій. Отримані наукові результати поглиблюють теоретико-методологічні засади брендингу в частині формування підходу до цілеспрямованого і ефективного управління брендом ЗВО в контексті забезпечення його конкурентних переваг і посилення позицій на вітчизняному і зарубіжних ринках науково-освітніх послуг.
The intensification of competition in the market of scientific and educational services forces universities (higher education institutions in general) to search for tools and methods of forming and strengthening their competitive advantages. Practice shows that universities use marketing methods and tools that have proven their effectiveness in various areas of commercial and non-commercial areas. Branding is one of the most effective tools for forming and strengthening unique competitive advantages of universities in the market of scientific and educational services. Consequently, there arises the necessity of building an effective branding system for formation and implementation of universities’ competitive advantages in the market of scientific and educational services. The article develops principles and approaches to the purposeful brand management of the modern university for formation of its competitive advantages. The formation and strengthening of the brand of a modern university is offered by complying its actual characteristics to brand strength criteria. Based on the university’ field, its brand power/strength can be adequately assessed according to the Interbrand criteria. The main ways to ensure compliance of the actual brand characteristics with the defined criteria are investigated and systematized according to the scientific and educational components of the university’ activity. A system of tools for creation a powerful university brand has been formed. Peculiarities of application of marketing methods and tools for extensive support of the university brand in the market of scientific and educational services are highlighted. The circle of representatives of the university top management and also its structural divisions which are involved in brand management is outlined. The scheme of their interaction and distribution of basic administrative functions between them is developed. The obtained results deepen the branding theoretical and methodological principles in terms of forming a purposeful and effective university’s brand management as a market-oriented tool to ensure its competitive advantages in domestic and foreign markets of scientific and educational services. Further research should be aimed at forming a methodological framework for the university’s brand management by formalized procedures.
ORCID: orcid.org/0000-0001-5484-9788
orcid.org/0000-0002-8133-578X
orcid.org/0000-0002-1426-1215
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53991
Appears in Collections:Кафедра "Економічна кібернетика та маркетинговий менеджмент"
Кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Infrastruktura_rynku_2021_57_Illiashenko_Upravlinnia.pdf631,95 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.