Конкурентоспроможність підприємства: сутність, показники та методичні засади динамічної оцінки

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2021

DOI

doi.org/10.32843/bses.64-7

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Видавничий дім "Гельветика"

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі оцінювання конкурентоспроможності підприємств. На основі визначення основних характеристик конкурентоспроможності підприємства авторами запропоновано оригінальне визначення цього поняття. На базі логіт’юдного контент-аналізу наукометричних баз Scopus і Web of Science авторами запропоновано систему показників конкурентоспроможності підприємства, яка складається з чотирьох показників (темп зростання чистого прибутку, плинність кадрів, рентабельність господарської діяльність, рентабельність інвестицій), що зустрічаються у понад 50% наукових статей. Авторами запропоновано методичні основи динамічної оцінки конкурентоспроможності підприємства, які полягають у зіставленні змін показників конкурентоспроможності об'єкта дослідження зі змінами середньогалузевих значень. Використання даної методики дасть змогу вимірювати вплив управлінських рішень на конкурентоспроможність підприємства.
This article is devoted to the main problems of assessing the competitiveness of enterprises. The concept of competitive advantage is central in strategic management studies. Firm-level competitiveness is a relative concept based on the comparison; the comparison could be between the main factors or variables to measure the level of development between them. The notion of competitiveness lies at the heart of business strategy development, where it depends on several factors which are interrelated and cannot be looked at into isolation. Some of these indicators can be considered at different levels of aggregation: firm, industry, regional, local, national or sectoral where it seems that the competitiveness notion should be rather defined as a set of characteristics of one object with respect to comparable objects "benchmarks" in the market. Based on the definition of the main characteristics of the competitiveness of the enterprise, the authors proposed an original definition of this term. A systemic literature review approach named as longitudinal literature review has been adopted in this article to target the most crucial indicator for measuring competitiveness. The data has been collected from articles with the highest index journal articles in Scopus and Web of Science database. All the journal articles that have been targeted ranked as Q1 quartiles which means it is in the top 25 % of highest impact factor and highest impact index. For eliminating the most effective competitiveness indicators, the authors have used the Vos-viewer software to analyze more than 77972 publications Based on the content analysis, the authors proposed the system of indicators of enterprise competitiveness, consisting of four indicators (net profit growth, staff turnover, profit margin, return on investment), found in more than 50% of scientific articles. The authors propose methodological bases for dynamic assessment of the competitiveness of the enterprise, which are to compare changes in the competitiveness of the object of study with changes in industry averages. Using of this technique will measure the impact of managerial decisions on the competitiveness of the enterprise.

Опис

Ключові слова

конкурентні переваги, контент-аналіз, управління, наукометричні бази даних, enterprise competitiveness, competitive advantage, content analysis, enterprise competitiveness indicators, competition

Бібліографічний опис

Брінь П. В. Конкурентоспроможність підприємства: сутність, показники та методичні засади динамічної оцінки / П. В. Брінь, М. Н. Нехме // Причорноморські економічні студії. – 2021. – Вип. 64. – С. 36-43.