Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54575
Title: Формування міжнародної конкурентоспроможності та моделей бізнесу
Other Titles: Formation of international competitiveness and business models
Authors: Перерва, Петро Григорович
Черепанова, Вікторія Олександрівна
Новік, Ірина Олексіївна
Погорєлов, Сергій Миколайович
Синіговець, Ольга Миколаївна
Keywords: міжнародна конкурентоспроможність; бізнес; інновації; потенціал; розвиток; траєкторії знань; фактори; методологія; international competitiveness; business; innovation; potential; development; knowledge trajectories; factors; methodology
Issue Date: 2020
Publisher: Національний технічний інститут "Харківський політехнічний інститут"
Citation: Формування міжнародної конкурентоспроможності та моделей бізнесу / П. Г. Перерва [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2020. – № 1 (3). – С. 137-140.
Abstract: В статті проведена систематизація історичних та новітніх теоретичних підходів до аналізу конкурентоспроможності на макрорівні і існуючих прикладних методів розрахунку міжнародної конкурентоспроможності. Детально розглянуто пріоритетні моделі європейської концепції інноваційного розвитку бізнесу: бізнес-модель № 1 – створення інвестиційних інститутів, що стимулюють суб`єктів міжнародної фінансової, наукової та промислової діяльності до впровадження інновацій; бізнес-модель № 2 – створення сприятливого середовища для інноваційної економіки; бізнес-модель № 3 - розвиток гуманітарного капіталу та формування в суспільстві загальної інноваційної культури. Доведено, що конкурентоспроможність є складною концепцією, яка визначається безліччю факторів, найбільш прийнятним способом оцінки рівня конкурентоспроможності є використання багатовимірних або складових показників конкурентоспроможності.
International competitiveness is an integrative concept that unites the whole range of key issues related to the sustainable growth of national welfare and living standards. The aim of the work is to determine the essence of modern understanding of economic competitiveness, features and factors influencing it both externally - from the world economy and internal, directions of competitiveness theory, as well as to develop an author's concept of assessing competitive business advantages of developing economy. natural resources, and determining the most effective strategy to increase the level of competitiveness of the economy and business. The article systematizes historical and modern theoretical approaches to the analysis of competitiveness at the macro level and the existing applied methods of calculating international competitiveness. The priority models of the European concept of innovative business development are considered in detail: business model № 1 – creation of investment institutions that stimulate the subjects of international financial, scientific and industrial activities to innovate; business model № 2 – creating a favorable environment for an innovative economy; business model № 3 – development of humanitarian capital and formation of a general innovation culture in society. It is proved that competitiveness is a complex concept that is determined by many factors, the most acceptable way to assess the level of competitiveness is to use multidimensional or composite indicators of competitiveness.
ORCID: orcid.org/0000-0002-6256-9329
orcid.org/0000-0003-1912-8576
orcid.org/ 0000-0003-0868-2002
orcid.org/ 0000-0003-1623-5798
DOI: doi.org/10.20998/2519-4461.2020.1.137
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54575
Appears in Collections:Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
visnyk_KhPI_2020_1_EN_Pererva_Formuvannia.pdf517,85 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.