Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54575
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПерерва, Петро Григоровичuk
dc.contributor.authorЧерепанова, Вікторія Олександрівнаuk
dc.contributor.authorНовік, Ірина Олексіївнаuk
dc.contributor.authorПогорєлов, Сергій Миколайовичuk
dc.contributor.authorСиніговець, Ольга Миколаївнаuk
dc.date.accessioned2021-10-22T09:01:55Z-
dc.date.available2021-10-22T09:01:55Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationФормування міжнародної конкурентоспроможності та моделей бізнесу / П. Г. Перерва [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2020. – № 1 (3). – С. 137-140.uk
dc.identifier.urihttp://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54575-
dc.description.abstractВ статті проведена систематизація історичних та новітніх теоретичних підходів до аналізу конкурентоспроможності на макрорівні і існуючих прикладних методів розрахунку міжнародної конкурентоспроможності. Детально розглянуто пріоритетні моделі європейської концепції інноваційного розвитку бізнесу: бізнес-модель № 1 – створення інвестиційних інститутів, що стимулюють суб`єктів міжнародної фінансової, наукової та промислової діяльності до впровадження інновацій; бізнес-модель № 2 – створення сприятливого середовища для інноваційної економіки; бізнес-модель № 3 - розвиток гуманітарного капіталу та формування в суспільстві загальної інноваційної культури. Доведено, що конкурентоспроможність є складною концепцією, яка визначається безліччю факторів, найбільш прийнятним способом оцінки рівня конкурентоспроможності є використання багатовимірних або складових показників конкурентоспроможності.uk
dc.description.abstractInternational competitiveness is an integrative concept that unites the whole range of key issues related to the sustainable growth of national welfare and living standards. The aim of the work is to determine the essence of modern understanding of economic competitiveness, features and factors influencing it both externally - from the world economy and internal, directions of competitiveness theory, as well as to develop an author's concept of assessing competitive business advantages of developing economy. natural resources, and determining the most effective strategy to increase the level of competitiveness of the economy and business. The article systematizes historical and modern theoretical approaches to the analysis of competitiveness at the macro level and the existing applied methods of calculating international competitiveness. The priority models of the European concept of innovative business development are considered in detail: business model № 1 – creation of investment institutions that stimulate the subjects of international financial, scientific and industrial activities to innovate; business model № 2 – creating a favorable environment for an innovative economy; business model № 3 – development of humanitarian capital and formation of a general innovation culture in society. It is proved that competitiveness is a complex concept that is determined by many factors, the most acceptable way to assess the level of competitiveness is to use multidimensional or composite indicators of competitiveness.en
dc.language.isouk-
dc.publisherНаціональний технічний інститут "Харківський політехнічний інститут"uk
dc.subjectміжнародна конкурентоспроможністьuk
dc.subjectбізнесuk
dc.subjectінноваціїuk
dc.subjectпотенціалuk
dc.subjectрозвитокuk
dc.subjectтраєкторії знаньuk
dc.subjectфакториuk
dc.subjectметодологіяuk
dc.subjectinternational competitivenessen
dc.subjectbusinessen
dc.subjectinnovationen
dc.subjectpotentialen
dc.subjectdevelopmenten
dc.subjectknowledge trajectoriesen
dc.subjectfactorsen
dc.subjectmethodologyen
dc.titleФормування міжнародної конкурентоспроможності та моделей бізнесуuk
dc.title.alternativeFormation of international competitiveness and business modelsen
dc.typeArticleen
dc.identifier.doidoi.org/10.20998/2519-4461.2020.1.137-
dc.identifier.orcidorcid.org/0000-0002-6256-9329-
dc.identifier.orcidorcid.org/0000-0003-1912-8576-
dc.identifier.orcidorcid.org/ 0000-0003-0868-2002-
dc.identifier.orcidorcid.org/ 0000-0003-1623-5798-
Appears in Collections:Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
visnyk_KhPI_2020_1_EN_Pererva_Formuvannia.pdf517,85 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.