Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54613
Title: Оптимизация ускоренного обучения технике спортивного плавания студенток высших учебных заведений
Other Titles: Optimization of accelerated learning technique sport diving students of higher educational institutions
Authors: Баламутова, Наталия Михайловна
Ширяева, Светлана Викторовна
Keywords: учебный процесс; физическое воспитание; спорт; тренировки; упражнения; training; equipment; swimming; student
Issue Date: 2015
Publisher: Харківська державна академія фізичної культури
Citation: Баламутова Н. М. Оптимизация ускоренного обучения технике спортивного плавания студенток высших учебных заведений / Н. М. Баламутова, С. В. Ширяева // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2015. – № 2 (46). – С. 24-27.
Abstract: Цель: оптимизация процесса обучения технике спортивного плавания студенток высших учебных заведений на основе экспериментального выявления особенностей изменения ведущих факторов в обучении плаванию. Материал и методы: в исследовании приняли участие 102 студентки высших учебных заведений г. Харькова. Все испытуемые были распределены в группы: экспериментальную и контрольную. Методы исследования: теоретический анализ и обобщение данных специальной научно-методической литературы, педагогические тесты, методы функциональной диагностики, педагогический эксперимент, методы математической статистики. Результаты: по результатам экспертных оценок техники спортивных способов плавания, наилучших результатов добились студентки экспериментальной группы. Показатели анализа функциональных проб, оценивающих уровень сердечно-сосудистой и респираторной систем, были выше у студенток экспериментальной группы. Выводы: разработанная инновационная система ускоренного обучения технике спортивного плавания студенток создает благоприятные условия для улучшения физического развития и физической подготовленности, обеспечивает более быстрый прирост спортивных результатов.
Purpose: optimizing the learning process engineering sport diving students of higher educational institutions on the basis of experimental detection features changes leading factors in teaching swimming. Material and Methods: the study involved 102 students of higher educational institutions. Kharkov. All subjects were divided into groups: experimental and control. Methods: theoretical analysis and synthesis of data specific scientific and methodological literature, educational tests, methods of functional diagnostics, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. Results: according to the results of peer reviews of sports engineering methods of navigation, the best results achieved experimental group students. Performance analyses of functional tests that assess the cardiovascular and respiratory systems were higher in the experimental group students than the control. Conclusions: developed an innovative system of accelerated learning technique sport diving students, creates favorable conditions for the improvement of physical development and physical fitness, providing a faster increase athletic performance.
ORCID: orcid.org/0000-0001-5697-3934
orcid.org/0000-0002-2144-4669
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54613
Appears in Collections:Кафедра "Фізичне виховання"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SNSV_2015_2_Balamutova_Optimizatsiya.pdf653,02 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.