Концепція дослідження внутрішнього ринку товарів

Ескіз

Дата

2018

ORCID

DOI

item.page.thesis.degree.name

item.page.thesis.degree.level

item.page.thesis.degree.discipline

item.page.thesis.degree.department

item.page.thesis.degree.grantor

item.page.thesis.degree.advisor

item.page.thesis.degree.committeeMember

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Національний авіаційний університет

Анотація

Досліджено основні напрями вивчення елементів внутрішнього ринку, як одного із основних видів ринків. Визначено основні елементи внутрішнього ринку товарів та окреслено основні напрямки їх дослідження. Набула подальшого розвитку запропонована концепція дослідження внутрішнього ринку товарів, яка розглядається у статиці чи в динаміці. Встановлено, що концепція дослідження ринку на статичному рівні передбачає вивчення кон'юнктури внутрішнього ринку товарів. Визначено, що концепція дослідження ринку на динамічному рівні передбачає вивчення впливу на показники функціонування ринку кон’юнктурних зрушень, зміни його структури та зміни умов здійснення товарно-грошового обміну на внутрішньому ринку товарів. Розроблено загальну концепцію дослідження внутрішнього ринку товарів і зазначено, що статична структуризація концепції дослідження внутрішнього ринку товарів дозволяє дати оцінку стану внутрішнього ринку, а динамічна структуризація дає змогу оцінити його розвиток.
In the article, the main directions of study of elements of the domestic market, as one of the main types of markets, are explored. The basic elements of the internal market of goods are determined. The concept of the study of the internal market of goods has been proposed for further development. The main element of the domestic market is goods. Goods are classified by signs, manufacturers of goods and their consumers, enter into commodity-money relations. In this study, it is advisable to use the classification at the macro level for the significance of the national economy. In the process of commodity and money relations between the seller and the consumer is the exchange of goods for money. The exchange equivalent is the price acceptable to the consumer and the manufacturer. The exchange ensures satisfaction of the needs of producers and consumers. They are important elements of the domestic commodity market. In the real economy, it is necessary to create a developed market infrastructure. Market infrastructure is a prerequisite for the effectiveness of market relations and the normal functioning of the internal market of goods. Due to demand, supply, and market price, there is competition. Competition of sellers and buyers is a competitive struggle between sellers and buyers. Competitors occupy opposite positions in the market regarding the level of prices for goods and services. Competition between sellers leads to lower prices. In view of this, there is a need for state intervention in the functioning of the domestic commodity market. The main elements of the internal market of goods were considered and the interrelations between them were determined. The concept of research of the internal market of goods in statics or in dynamics is formed, and the concept of market research at the static level involves studying the state of the domestic market of goods. The concept of market research at the dynamic level involves studying the impact on the indicators of market functioning market trends, changes in its structure, changing the conditions for the implementation of commodity and money exchange in the domestic commodity market. The general concept of research of the internal market of goods is developed. The static structuring of the concept of the study of the internal market of goods allows us to assess the state of the domestic market, and dynamic structuring allows us to evaluate its development.

Опис

Ключові слова

концепція, внутрішній ринок, товар, ціна, класифікація, конкуренція, виробник, споживач, кон'юнктура, concept, domestic market, commodity, price, classification, competition, manufacturer, consumer, business conditions

Бібліографічний опис

Мардус Н. Ю. Концепція дослідження внутрішнього ринку товарів // Проблеми системного підходу в економіці : зб. наук. пр. – Київ : НАУ, 2018. – Вип. 1 (63). – С. 40-45.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced