Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/55579
Title: Маркетингові комунікації в стратегіях інноваційного розвитку підприємств
Other Titles: Marketing communications in the strategies of innovative development of enterprises
Authors: Ілляшенко, Сергій Миколайович
Шипуліна, Юлія Сергіївна
Ілляшенко, Наталія Сергіївна
Keywords: інноваційний розвиток підприємств; стратегії інноваційного розвитку; маркетинг інновацій; маркетингова комунікаційна політика; трансформація технологічних укладів; innovative development of enterprises; innovation development strategies; marketing of innovations; marketing communication policy; transformation of technological processes
Issue Date: 2022
Publisher: Студцентр
Citation: Ілляшенко С. Маркетингові комунікації в стратегіях інноваційного розвитку підприємств / С. Ілляшенко, Ю. Шипуліна, Н. Ілляшенко // Маркетингові комунікації в сучасному мінливому середовищі = Komunikacja marketingowa w nowoczesnym zmieniającym się otoczeniu : міжнар. кол. монографія / заг. ред. В. Ф. Іванов, Є. В. Ромат ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка ; Краків. екон. ун-т. – Київ : Студцентр, 2022. – Розд. 2.1. – С. 86-96.
Abstract: Уточнено характеристики основних типів стратегій інноваційного розвитку підприємств за схемою: сутність стратегії; способи її реалізації; заходи маркетингового забезпечення. В системі маркетингового забезпечення виділено два комплекси заходів: інформаційне забезпечення обґрунтування вибору перспективних напрямів і стратегій інноваційного розвитку підприємства; створення (формування) попиту на інновації і налагодження системи комунікації з суб'єктами інноваційного процесу, у першу чергу зі споживачами. Окреслено специфіку реалізації заходів формування і стимулювання попиту на інновації для наздоганяючого, лідируючого та випереджаючого інноваційного розвитку підприємства. Показано, що система комунікації (прямі і зворотні зв’язки) зі споживачами та іншими суб'єктами інноваційного процесу закладає базу для впровадження концепції відкритих інновацій у інноваційну діяльність підприємства. Визначено особливості комунікаційної політики основних типів та різновидів стратегій інноваційного розвитку підприємства. Розкрито сутність інформаційного, стимулюючого та інструментального аспекту формування і функціонування системи комунікації зі споживачами (суб'єктами інноваційного процесу у цілому). Отримані результати розвивають засади інноваційного менеджменту у частині поглиблення і розвитку методологічних засад формування маркетингової комунікативної політики основних стратегій інноваційного розвитку підприємства.
The characteristics of the main types of strategies for innovative development of enterprises according to the scheme have been clarified: the essence of the strategy; ways to implement it; marketing support activities. In the system of marketing support, two complexes of measures are allocated: information support for justifying the choice of promising directions and strategies for innovative development of the enterprise; creation (formation) of demand for innovations and establishment of a communication system with the subjects of the innovation process, first of all with consumers. The specifics of the implementation of measures for the formation and stimulation of the demand for innovations for catching up, leading and ahead of innovative development of the enterprise are outlined. It has been shown that the communication system (direct and feedback) with consumers and other subjects of the innovation process lays the basis for the introduction of the concept of open innovations in the innovative activities of the enterprise. The peculiarities of communication policy of the main types and types of strategies of innovative development of the enterprise are determined. The essence of the informational, stimulating and instrumental aspect of the formation and functioning of the system of communication with consumers (subjects of the innovation process as a whole) has been revealed. The obtained results develop the principles of innovative management in terms of deepening and developing methodological principles for the formation of marketing communicative policy of the main strategies for innovative development of the enterprise.
ORCID: orcid.org/0000-0001-5484-9788
orcid.org/0000-0002-8133-578X
orcid.org/0000-0002-1426-1215
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/55579
Appears in Collections:Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"
Кафедра "Економічна кібернетика та маркетинговий менеджмент"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Illiashenko_Marketynhovi_komunikatsii_2022.pdf330,01 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.