Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/55646
Title: Information service for users with special educational needs
Other Titles: Інформаційне обслуговування користувачів з особливими освітніми потребами
Authors: Palyey, Tetyana L.
Novosolova, Svitlana Yu.
Keywords: inclusion; special educational needs; library and information services; information services; art therapy in education; інклюзія; особливі освітні потреби; бібліотечно-інформаційне обслуговування; інформаційні послуги; арт-терапія в навчанні
Issue Date: 2021
Citation: Palyey T. L. Information service for users with special educational needs [Electronic resource] / T. L. Palyey, S. Yu. Novosolova // University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. – Electron. text data. – 2021. – No. 6. – P. 89-95. – URL: http://unilibnsd.diit.edu.ua/article/view/249641/248561, free (accessed 17.01.2022).
Abstract: The article is aimed at the analysis of the current problem of the higher educational institutions, namely the creation of favorable conditions for teaching students with special educational needs. Methods. Benchmarking – study and analysis of the experience of university libraries and other organizations. Formation of requirements for support of this category. Result. Creation of comprehensive assistance in learning and conditions conducive to the successful adaptation of students, their psychological rehabilitation and personal development in society. Therefore, one of the priority areas of libraries’ work is adaptation to learning, library and information services for users with special needs, providing them with free access to information, exercising their rights to receive quality services. Conclusions. Creating a virtual information space, ensuring physical accessibility, staff training contributes to the effective implementation of the tasks and motivating this category of users to personal adaptation and learning.
Аналіз актуальної проблеми ЗВО, а саме – створення сприятливих умов для навчання студентів з особливими освітніми потребами. Методика. Бенчмаркінг – вивчення та аналіз досвіду бібліотек університетів та інших організацій. Формування вимог до супроводу цієї категорії. Результатом має бути створення комплексної допомоги при навчанні та умов, що сприяють успішній адаптації студентів, їх психологічній реабілітації й особистісному становленню в соціумі. Тому, одним з пріоритетних напрямків роботи бібліотек є адаптація до навчання, бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів з особливими потребами, забезпечення їм вільного доступу до інформації, реалізації їх прав на отримання якісних послуг. Висновки. Створення віртуального інформаційного простору, забезпечення фізичної доступності, підготовка кадрів сприяють ефективній реалізації встановлених завдань і мотивації даної категорії користувачів до особистої адаптації та навчання.
ORCID: orcid.org/0000-0003-1341-6323
DOI: doi.org/10.15802/unilib/2021_249641
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/55646
Appears in Collections:Публікації співробітників (НТБ НТУ "ХПІ")

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Palyey_Information_service_2021.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.