Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/55999
Название: Особливості управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств
Другие названия: Peculiarities of foreign economic activity management of enterprises
Авторы: Клепікова, Світлана Володимирівна
Яцина, Марія Геннадіївна
Другова, Олена Сергіївна
Ключевые слова: планування; ефективність; глобалізаційні процеси; економіка; інноваційні технології; маркетинг; менеджмент; foreign economic activity; strategy; planning; efficiency; globalization processes
Дата публикации: 2021
Издательство: Аудиторська фірма "Аналітик"
Библиографическое описание: Клепікова С. В. Особливості управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств / С. В. Клепікова, М. Г. Яцина, О. С. Другова // Economics. Finances. Law = Економіка. Фінанси. Право. – 2021. – № 11. – С. 18-22.
Краткий осмотр (реферат): Статтю присвячено проблематиці дослідження особливостей та сучасних механізмів економічного регулювання зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) підприємств в Україні. Вдосконалено науково-методичне підґрунтя стимулювання розвитку та обґрунтовано теоретичні засади ЗЕД підприємств з метою подальшого їхнього розвитку за умов динамічних змін у сучасному глобалізованому світі. Визначено, що однією з проблем зовнішньоекономічної діяльності підприємств є проблема неефективної системи менеджменту, відсутність стратегічного й маркетингового підходів до управління підприємством, водночас підприємства частіше застосовують прийом короткотермінового пристосування. З метою покращення стану зовнішньоекономічної діяльності підприємств України запропоновано впроваджувати політику, орієнтовану на збільшення обсягів товарного експорту шляхом упровадження інноваційних розробок для підвищення якості вітчизняної продукції, яка повинна відповідати міжнародним нормам та стандартам, які є необхідними для створення достатнього рівня конкурентоспроможності вітчизняних товарів на світових ринках.
Introduction. The paper is devoted to the problems of research of features and modern mechanisms of economic regulation of foreign economic activity of enterprises in Ukraine. The purpose of the paper is to improve the scientific and methodological basis for stimulating the development of foreign economic activity of enterprises and substantiation of the theoretical foundations of foreign economic activity of enterprises in order to further their development in the today's globalized world. Results. It is determined that one of the problems of foreign economic activity of enterprises is the problem of inefficient management system, lack of strategic and marketing approaches to enterprise management, and enterprises more often use the technique of short-term adaptation. An enterprise focused on the development of foreign economic activity should develop approaches to improve international marketing, especially in terms of making effective management decisions based on the processing of a significant amount of information data and assessing the factors of the international market environment. The main condition for the adaptation of enterprises to the rapidly changing external environment may be the formation of a system of strategic planning, which provides a more rational use of limited resources, promotes consistent development and implementation of management decisions, focuses on sustainable development in market conditions. The management staff should clearly formulate the principles of strategic research in order to intensify foreign trade in industrial enterprises, and most importantly – formed a marketing strategy for foreign trade. The main means of increasing the potential of foreign economic activity of enterprises are the formation of such economic conditions that would allow due to modernization of production to increase domestic production and services, introduce innovative technologies. Conclusion. In order to improve the foreign economic activity of Ukrainian enterprises, it is proposed to implement a policy aimed at increasing merchandise exports by introducing innovative developments to improve the quality of domestic products, which must meet international norms and standards necessary to create a sufficient level of competitiveness in domestic markets.
ORCID: orcid.org/0000-0002-3218-943X
orcid.org/0000-0002-4281-6257
orcid.org/0000-0002-2404-1910
DOI: doi.org/10.37634/efp.2021.11.3
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/55999
Располагается в коллекциях:Кафедра "Менеджмент"

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
EFL_2021_11_Klepikova_Osoblyvosti_upravlinnia.pdf693,28 kBAdobe PDFОткрыть
Показать полное описание ресурса Просмотр статистики  Google Scholar



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.