Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56183
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorIshin, Nikolay Nikolaevichen
dc.contributor.authorGavrylov, Sergiien
dc.contributor.authorGoman, Arkadiyen
dc.contributor.authorSkorokhodov, Andreyen
dc.contributor.authorDakalo, Juriyen
dc.date.accessioned2022-02-23T08:41:18Z-
dc.date.available2022-02-23T08:41:18Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationComputational and experimental method for estimating the residual life of gears based on vibration monitoring data / N. N. Ishin [et al.] // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Машинознавство та САПР = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Engineering and CAD : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 2. – С. 143-148.en
dc.identifier.urihttp://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56183-
dc.description.abstractA computational and experimental method for estimating the residual life of gears in the inter-repair period is proposed. The method is based on the main provisions of the theory of vibration-pulse diagnostics of spur gears, developed at the OIM of the National Academy of Sciences of Belarus. The main performance criteria are the contact and bending endurance of the teeth. Accounting for changes in the value of the coefficient of internal dynamic load in the gearing during the operation of gears is carried out on the basis of vibration analysis during their vibration monitoring. The proposed method makes it possible to estimate the residual life of the gear mechanism at any stage of operation, providing the opportunity to organize the transition from planned preventive maintenance of machines to maintenance according to the actual condition.An example of estimating the residual life of a gear pair that limits the reliability of a two-row planetary gear motor-wheel of a heavy-duty dump truck is given.en
dc.description.abstractЗапропоновано розрахунково-експериментальний метод оцінки залишкового ресурсу зубчастих передач у міжремонтний період. Метод базується на основних положеннях теорії вібраційно-імпульсного діагностування прямозубих зубчастих передач, розробленої в ОIМ НАН Білорусі. Основними критеріями працездатності приймаються контактна і згинна витривалість зубів. Урахування зміни величини коефіцієнта внутрішнього динамічного навантаження в зачепленні у процесі експлуатації передач дійснюється на основі аналізу вібрацій при їх вібромоніторингу. Запропонований метод дозволяє оцінити залишковий ресурс зубчастого механізму на будь-якій стадії експлуатації, забезпечуючи можливість організувати перехід від планово-попереджувального обслуговування машин до обслуговування за фактичним станом. Наведено приклад оцінки залишкового ресурсу зубчастої пари, що лімітує надійність дворядного планетарного редуктора мотор-колеса великовантажного самоскида.uk
dc.language.isoen-
dc.publisherНаціональний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"uk
dc.subjectinter-repair perioden
dc.subjectinternal dynamic load in engagementen
dc.subjectміжремонтний періодuk
dc.subjectвнутрішнє динамічне навантаження в зачепленніuk
dc.titleComputational and experimental method for estimating the residual life of gears based on vibration monitoring dataen
dc.title.alternativeРозрахунково-експериментальний метод оцінки залишкового ресурсу зубчастих передач за даними вібромоніторингуuk
dc.typeArticleen
dc.identifier.doidoi.10.20998/2079-0775.2021.2.17-
Appears in Collections:Вісник № 02. Машинознавство та САПР

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
visnyk_KhPI_2021_2_MISAPR_Ishin_Camputation and experimental.pdf163,57 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.