Методологічні аспекти застосування цифрової історії у гуманітарній освіті військовослужбовців Збройних Сил України

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2021

DOI

doi.org/10.33099/2707-1383-2021-41-3-146-156

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Національний університет оборони України ім. Івана Черняховського

Анотація

У статті розглянуто методологію використання інструментів цифрової історії у гуманітарній підготовці особового складу Збройних Сил України. Висвітлено особливості застосування цифрових інструментів, веб-сервісів та 3D-технологій як засобу оптимізації вивчення воєнно-історичних дисциплін курсантами вищих військових навчальних закладів. Розкрито особливості зовнішньої і внутрішньої критики цифрових документів. Автори статті наголошують на необхідності використання ІТ-технологій, електронних бібліотек і архівів з дотриманням принципів педагогічної доцільності, критичного осмислення змісту оцифрованих джерел та поєднання змісту наукової роботи з навчальною метою.
In the paper it is shown the necessity of the deep and all-embracing transformation of humanitarian education in Ukraine in the beginning of the 21st century. The article is focused on the question of the military-historical training of students in the higher soldiery educational establishments. It deals with the methodology of digital tools application in humanitarian preparation of the personnel of the Armed forces of Ukraine. Digital tools, web-services and 3D-technologies are the main objects of the investigation. They are shown as the modern teaching instruments and are analyzed as the means of improving of military historical disciplines studying. In the paper the special features of external and internal criticism of digital documents are provided. It is explained that the external criticism of source refers to the authenticity of document and includes determination of author, as well as time and place of document creation. In the article it is displayed the methodology of the internal criticism of source. It is emphasized that students must be explained during their lessons that the plenitude and authenticity of the facts in a source depend on the social setting of document, civil position of author, his/her objective possibilities to represent certain events. IT-technologies, e-libraries and archives are shown in the investigation as the necessary educational instruments. It is stressed in the paper that they should be used with the observance of pedagogical expediency, critical comprehension of digital sources and in combination of scientific work with an educational aim.

Опис

Ключові слова

методологія, цифрова історія, воєнно-історична робота, веб-сервіс, 3D-екскурсія, аналоговий документ, цифровий документ, methodology, digital history, military historical work, digital tool, web-service, 3D virtual tour, analog document, digital document

Бібліографічний опис

Мотенко Я. Методологічні аспекти застосування цифрової історії у гуманітарній освіті військовослужбовців Збройних Сил України / Я. Мотенко, Є. Шишкіна // Воєнно-історичний вісник. – 2021. – Т. 41, № 3. – С. 146-156.