Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56823
Title: Франчайзинг як ефективна модель ведення міжнародного бізнесу і перспективи його розвитку в Україні
Other Titles: Franchising as an effective model of doing international business and prospects of its development in Ukraine
Authors: Синіговець, Ольга Миколаївна
Коншина, Ганна Сергіївна
Keywords: франчайзер і франчайзі; іноземний франчайзинг; ефективність франчайзингу; конкуренція; структура ринку; міжнародний бізнес; franchisor and franchisee; international franchising; franchising efficiency; international business; royalty; market structure; competition; franchise
Issue Date: 2021
Publisher: Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Citation: Синіговець О. М. Франчайзинг як ефективна модель ведення міжнародного бізнесу і перспективи його розвитку в Україні / О. М. Синіговець, Г. С. Коншина // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 1 – С. 18-24.
Abstract: У статті досліджено питання розвитку і ролі франчайзингу у забезпеченні соціально-економічного розвитку країн, міжнародних економічних відносин. Розглянуто сутність франчайзингу і його сучасний розвиток. Подано поняття франчайзингу і франчайзингової мережі, її значення в сучасних формах ведення міжнародного бізнесу, проведено класифікацію франчайзингу за основними ознаками. Проаналізовано наявні можливості розвитку франчайзингу в Україні у порівнянні з країнами-лідерами і найбільш ефективної реалізації його потенціалу соціально-економічного розвитку. Визначено значення міжнародного франчайзингу як ефективної моделі ведення бізнесу, встановлено вимоги щодо умов його розвитку, з погляду різних міжнародних рейтингів робиться аналіз можливостей його розвитку в Україні. Виявлена необхідність, надано основні пріоритетні напрями створення умов для реалізації міжнародного франчайзингу. Систематизовано етапи франчайзингу, виявлено існуючі перешкоди забезпечення його реалізації, подано рекомендації щодо поліпшення з точки зору забезпечення конкурентоспроможності вітчизняних суб’єктів міжнародного бізнесу в здійсненні франчайзингової стратегії виходу на зарубіжні ринки. Ефективність управління сучасним міжнародним бізнесом визначається можливостями реалізації виходу на зарубіжні ринки, наявністю різних джерел доходів, можливостями реалізації різних напрямів ведення міжнародного бізнесу, що знаходить відображення у зростанні бізнесу. Доведено, що важливою ознакою у реалізації франчайзингу як ефективної моделі ведення сучасного міжнародного бізнесу є наявний потенціал і відповідність умов розвитку підприємницьких структур, що попереду вибору і переконанню до його втілення.
The article examined the development and role of franchising in ensuring the socio-economic development of countries and international economic relations. The essence of franchising and its modern development is considered. The concept of franchising and franchising network, its importance in modern forms of international business are given and the classification of franchising to the main features is carried out. The existing opportunities for the development of franchising in Ukraine in comparison with the leading countries and the most effective realization of its potential for socio-economic development are analyzed. The importance of international franchising as an effective model of doing business is determined, the requirements for the conditions of its development are established, the analysis of the possibilities of its development in Ukraine from the point of view of various international ratings is carried out. The necessity is revealed and the main priority directions of creation the conditions for realization of the international franchising are given. The stages of franchising are systematized, the existing obstacles to ensuring its implementation and recommendations for improvement from the point of view of ensuring the competitiveness of domestic subjects of international business in the implementation of the franchise strategy to enter foreign markets are identified. The effectiveness of management of modern international business is determined by the possibility of realizing to access the foreign markets, the availability of different sources of income and the ability to implement different areas of international business, which is reflected in the growth of business. It is proved that an important feature in the implementation of franchising as an effective model of modern international business is the available potential and compliance of the conditions of development of business structures, which are precedes of the choice and belief of its implementation.
ORCID: orcid.org/0000-0003-1623-5798
DOI: doi.org/10.20998/2519-4461.2021.1.18
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56823
Appears in Collections:Вісник № 01. Економічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
visnyk_KhPI_2021_01_EN_Synihovets_Franchaizynh.pdf345,19 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.