Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56933
Title: Боротьба з конфліктами в колективі в операційному менеджменті
Other Titles: Conflict control in the operational management team
Authors: Шматько, Наталія Михайлівна
Пантелєєв, Михайло Сергійович
Кармінська-Бєлоброва, Марина Володимирівна
Сахацька, Єлизавета Ігорівна
Keywords: операційний менеджмент; конфлікти; колектив; конкуренція; операційна система; контроль та регулювання; мотивація; operational management; methods of management decisions; conflicts; motivation; collective; competition; control and regulation; operating system
Issue Date: 2021
Publisher: Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Citation: Боротьба з конфліктами в колективі в операційному менеджменті / Н. М. Шматько [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 2. – С. 52-57.
Abstract: У статті розглянуто поняття конкуренція в колективі в операційній системі. Також розглянуто вплив цього поняття на загальну атмосферу, яка значно позначається на роботі персоналу, і якщо є негативною, то це може призвести до зменшення продуктивності праці, виникнення конфліктів, і в цілому до поглиблення проблем організації чи підприємства та виникнення нових, зменшення ефективності функціонування. З'ясовано, що конкурентоспроможність персоналу забезпечується не тільки за рахунок вмілого використання індивідуальних конкурентних переваг, але також і за рахунок ефективної системи управління персоналом та системи менеджменту підприємства.
The article considers the concept of "competition". Namely, competition in the team in the operating system. The impact of this concept on the general atmosphere, which significantly affects the work of staff, and if it is negative, it can lead to reduced productivity, conflicts, and in general to deepen the problems of the organization or enterprise and the emergence of new, reduced efficiency. In general, it is determined whether competition is a positive phenomenon. Also, the issues of conflicts in the operational team, which may arise, including due to negative competition, are considered. This phenomenon has been considered by many scientists and managers, but it is still relevant in the modern development of entrepreneurship and management, because the correct interaction of staff and interpersonal relationships is a complex point that constantly needs control and regulation, so when disputes arise within the team, the operations manager must control their progress, and in the absence of a rational solution to the problem and the reluctance of staff to compromise, there is a need to intervene and resolve this issue; it was found that the competitiveness of staff is ensured not only through the skillful use of individual competitive advantages, but also through an effective personnel management system and enterprise management system; competitive staff is an important point in operational management, and in the enterprise as a whole, so competition can have negative features, the article identifies positive and negative competition, so that later it can be operated, because the negative impact of competition in the team can lead to conflicts of interest and the emergence of conflicts.
ORCID: orcid.org/0000-0002-4909-252X
orcid.org/0000-0001-7452-4710
orcid.org/0000-0001-7978- 866X
DOI: doi.org/10.20998/2519-4461.2021.2.52
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56933
Appears in Collections:Вісник № 02. Економічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
visnyk_KhPI_2021_02_EN_Shmatko_Borotba.pdf371 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.