Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56984
Title: Товарная и ценовая политика предприятия при маркетинговом позиционировании инновационного товара на рынке
Other Titles: Commodity and price policy of the enterprise in the marketing positioning innovative goods on the market
Authors: Перерва, Петр Григорьевич
Кобелева, Татьяна Александровна
Маслак, Мария Владимировна
Косенко, Александра Петровна
Ткачева, Надежда Петровна
Keywords: товарная политика; ценовая политика; позиционирование; инновационные продукты; маркетинг; рынок; positioning; innovative products; price; marketing; product policy
Issue Date: 2021
Publisher: Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Citation: Товарная и ценовая политика предприятия при маркетинговом позиционировании инновационного товара на рынке / П. Г. Перерва [и др.] // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 3. – С. 43-48.
Abstract: В статье доказано, что в качестве двигателя экономического роста все чаще используется фактор инноваций. Для повышения конкурентоспособности украинских предприятий на рынке необходимо грамотное продвижение и позиционирование инновационной продукции. Рассмотрены различные методы позиционирования инновационной продукции, которые будут актуальны на современном этапе развития экономики Украины. Позиционирование товара - это то место, которое данный товар занимает в сознании потребителя по сравнению с аналогичным товаром конкурента. Это сложный процесс, состоящий из целого набора впечатлений и ощущений, складывающихся у потребителей. Позиционирование - это способ, которым потребитель идентифицирует конкретный продукт в соответствии с его наиболее важными характеристиками. В статье выявлены особенности позиционирования инновационной продукции на рынке Украины. Относительно новым направлением научных исследований для украинских ученых является маркетинг инновационной продукции. Изучение существующих технологий позиционирования и продвижения инноваций в мировой практике становится особенно актуальным для разработки собственной стратегии позиционирования как эффективного маркетингового инструмента на высокотехнологичных рынках.
The formation of a post-industrial technological order of production in the first half of the 21st century, the development and spread of the sixth technological order in the context of the formation of a global innovation and technological space have determined the modern state economic policy of Ukraine. It is aimed at achieving sustainable dynamic development of the country on the basis of economic diversification and rejection of the raw material orientation of development. The main vector of the state industrial-innovative commodity-price policy is the creation of competitive and exportoriented goods, works and services in the field of production and services. The article proves that the innovation factor is increasingly used as an engine of economic growth. To increase the competitiveness of Ukrainian enterprises in the market, it is necessary to competently promote and position innovative products. Various methods of positioning innovative products, which will be relevant at the present stage of development of the Ukrainian economy, are considered. Positioning of a product is the place that a given product occupies in the mind of a consumer in comparison with a similar product of a competitor. It is a complex process consisting of a whole range of impressions and sensations for consumers. Positioning is the way a consumer identifies a particular product according to its most important characteristics. The article reveals the features of positioning innovative products in the Ukrainian market. Marketing of innovative products is a relatively new area of research for Ukrainian scientists. The study of existing technologies for positioning and promoting innovations in world practice becomes especially relevant for the development of one's own positioning strategy as an effective marketing tool in high-tech markets.
ORCID: orcid.org/0000-0001-2345-6789
orcid.org/0000-0001-6618-0380
orcid.org/0000-0002-6256-9329
DOI: doi.org/10.20998/2519-4461.2021.3.43
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56984
Appears in Collections:Вісник № 03. Економічні науки
Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"
Кафедра "Економіка та маркетинг"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
visnyk_KhPI_2021_3_EN_Pererva_Tovarnaia.pdf363,21 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.